Puzzelstukje Heb altijd het idee dat zij zo anders is dan gemiddeld.
Ik denk dat het echte gemiddelde heel anders is dan het beeld van gemiddeld wat de meesten over pubers hebben. Er blijft toch zo'n idee heersen dat pubers een soort monsters zijn, alleen maar tegen hun ouders in gaan, stiekem zijn, grenzen opzoeken etc, terwijl dit in de praktijk in mijn ogen echt wel mee valt.
Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik het idee heb dat ik niet eens meer kan zeggen over iets "mijn kind doet dat niet", zonder van iemand de volle laag te krijgen dat dat betekent dat ik mijn kind niet ken, dat ze dat stiekem doet, dat ik naïef ben en in een droomwereld leef, noem maar op.
Dat mijn kind dat oprecht niet doet, komt niet eens in ze op als mogelijkheid.
Maar als je verder kijkt, naar de kinderen zelf, zijn er ook genoeg pubers die zich goed gedragen, die vrienden hebben met dezelfde normen en waarden, of minimaal de vrijheid in die vriendengroep hebben om hun grenzen aan te kunnen geven zonder druk.
Die verhalen blijven alleen niet hangen. Ik was zelf ook zo'n monsterpuber hoor, en mijn anekdotes over mijn jeugd zijn ook veel meer gericht op de shit die ik uithaalde, want dat blijft hangen. Alleen ik ontspoorde pas na mijn uithuisplaatsing, in mijn laatste jaar, toen ik al wist dat ik het niet ging halen. Geen hond die het interessant vind als ik nu ga vertellen dat ik de eerste 4 jaar braaf mijn huiswerk maakte, netjes op kwam dagen in de les, iedere zondagavond ging stijldansen en mijn idee van opstandigheid bestond uit het weggooien van mijn boterham en een roze koek haalde 🤷♀️
Veruit de meeste pubers die ik ken zijn normale kinderen, die hun schoolwerk maken, een bijbaantje hebben, oneindig veel worstenbroodjes en tosti"s eten, en nooit heel veel verder gaan dan op een feestje een fles drank van hun oudere broer/zusje stelen omdat ze denken dat het heel stoer is, maar het eigenlijk heel smerig vinden. Omdat vervolgens gewoon het weekend erna naar de bioscoop te gaan omdat er een nieuwe live action versie is van een Disney film.