CrazyCatLady klinkt gewoon alsof hij niet eens 5 minuten heeft genomen om na te denken wat een geloofwaardig excuus zou zijn 😅
Ik denk (even hardop hoor) dat hij misschien niet voor een geloofwaardig excuus ging maar voor een excuus die werkt voor hem om niet de (feitelijke) verantwoordelijkheid te hoeven dragen.
Dit excuus is een perfect excuus in die zin omdat je heel goed ruzie kan maken juist omdat hij niet geloofwaardig is. En dat leidt af van het daadwerkelijk probleem. (Van hem ; hij is het probleem ; hij wil niet).
Nu wordt het een jij vs hij en dat geeft hem de bevestiging die hij nodig heeft om zich af te kunnen doen van verantwoordelijkheid.
Bijvoorbeeld:
Hij zegt : ‘teveel politie, dat verpest de sfeer.’
En jij die zegt (hypothetisch he) : nou dat vind ik wel wat overdreven, ben je niet opzoek naar excuses? Want ik heb al langer het idee dat *geeft voorbeelden van eerdere disinteresse *
En hij die daar perfect op in kan haken met dat jij dat niet kan bepalen voor hem (is hij bekend met hip-psycho babble dan gooit hij er beschuldiging van gaslighten in - dan voelt hij zich direct gerechtvaardigd) , en ge-blabla over dat hij betaald, hard werkt voor zijn geld en zijn kinderen beter gunt dan dat jij ze zou gunnen blijkbaar en meer ge-blabla.
Uiteindelijk ovetuigd hij zichzelf ervan dat hij niet meer verantwoordelijk doordat er allemaal omliggende shit is ontstaan waar hij zich achter kan schuilen. De situatie wordt warrig, complex en daarmee niet meer 100% zijn ding. Hij wint wat hij nodig heeft.
(Wij weten, de hele wereld weet, het volledige universum weet, dat hij hoe dan ook de verantwoordelijkheid draagt en een onbetrouwbare lul is met kulsmoesjes. Maar dat doet hem niets want hij heeft zichzelf overtuigd dat hij gelijk heeft. De hele wereld is gek behalve hij.)
Disclaimer : ik ken jouw ex niet natuurlijk, ik ga nu uit van een ultra narcistisch karakter (of karikatuur misschien zelfs 😅 ) die ik plak op jouw ex en daar doe ik fantasiespel mee.
Hoe dan ook geld voor elke narcist : geen ammunitie geven. Zodra jij een stapje zet wint zijn ego.