Bob_Ross ik ben een schaap die de schoen aan trekt met EK en WK's 🙈😂
Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar je hebt wel volledig gelijk natuurlijk.
Voor mij is het een stukje nostalgie. Ik heb echt goede herinneringen aan de jaren dat ik met vrienden de kroeg in ging om voetbal te kijken. Alles versierd, iedereen is collectief blij/boos op de scheidsrechter, het is een vergelijkbaar gevoel als de sfeer met carnaval. Op dat moment bestaat er even geen ongelijkheid, want iedereen, arm, rijk, ongeacht kleur, gender, leeftijd, of wat dan ook, wil hetzelfde: winnen. Iedereen ziet er hetzelfde uit: oranje. En in een maatschappij die soms ronduit kut is in verdeeldheid, vind ik dat gevoel van saamhorigheid en verbinding heel mooi.
Maar ja.. tegenwoordig ga ik de kroeg niet meer in, en kijk ik thuis op de bank. Halverwege de tweede wedstrijd realiseer ik me dan weer dat ik nog steeds zit te wachten tot ik dat ene gevoel weer krijg en het interessant wordt, wat natuurlijk niet komt als je alleen kijkt. Dan besef ik me dus dat ik voetbal eigenlijk geen zak aan vind, maar ik vooral dénk dat ik het leuk vind omdat ik gewoon nostalgisch ben. Maar ja.. even doorbijten, en als ze nou ver komen dan worden de straten weer meer versierd, gaat het weer meer leven, en komt dat gevoel misschien vanzelf?
En tegen de tijd dat ze dan in de kwartfinale zitten heb ik gewoon fomo. Want een van mijn eerste herinneringen is het EK van '88, maar ik wil het nu ook gewoon eens bewust meemaken dat ze winnen.
En iedere keer trap ik er weer in 🤷♀️