Vanochtend mijn eerste shockwave behandeling gehad (revalidatie-arts was gelukkig ook akkoord om hiermee te starten ipv medicatie en/ of spalken) en het lijkt effect te hebben ๐ค๐ป. Mbv zware schokgolven maken ze de โontvangersโ van de spieren kapot, zodat deze minder signalen vanuit de hersenen ontvangen. Hierdoor krijgen spastische spieren minder het signaal binnen vanuit de hersenen om aan te spannen. In principe moet je na 1x al direct effect merken. Zo niet dan zal een 2e of 3e keer waarschijnlijk ook geen verschil maken. Dus ik vond het best spannend, maar het werkt!
Het is heel raar, maar mijn enkel, voet en kuit zijn minder stijf en echt veel minder zwaar. Ik wist zelf niet eens dat ze zo stijf en zwaar waren, omdat ik eraan gewend was (verklaard wel waarom een skischoen aantrekken echt een marteling was).
Ik kan mijn voet weer een beetje afrollen en loop daardoor minder op mijn tenen. Het loopt vooral veel minder zwaar. Het loopt nu wel heel gek, omdat het compenseren echt een automatisme is geworden en ik daardoor veel te veel spieren aanspan dan wat ik nu nodig heb. Dat is wel weer af te leren.
Ik krijg nog 2 behandelingen en dan wordt het afwachten hoe lang het effect aanhoudt. Het kan tot 4-6 weken (dan herstellen de spieren zich weer), maar bij sommigen is het maar een dag. In dat geval heeft shockwave weinig zin. Ik voel het effect nu nog steeds even goed als vanochtend. Ik heb dus goede hoop ๐.