2 weken geleden bedacht ik spontaan om C weer eens de luier uit te laten om te kijken of het ging. Hij deed al wel eens wat op het potje maar vrij onregelmatig.
Die dag ging prima, en de dagen erna ondanks wat ongelukjes met een broekje ook goed. Ondertussen hebben we geen ongelukjes meer 😁

Het viel mij op dat de luiers ook 's ochtends vaak leeg waren. En gisteravond om 12 uur was hij ineens aan het huilen, mompelde over potje. Dus ik dacht nachtmerrie ofzo, maar toen ik even bij hem ging liggen werd ie weer wakker en begon over potje. Dus potje gepakt, grote plas en toen weer geslapen.

Helemaal handig als ie gelijk nachtzindelijk wordt natuurlijk, maar ik heb een praktisch (luxe)probleempje nu. Ik wil liever niet steeds eruit als hij moet plassen, maar eruit gaan om op het potje te gaan is voor hem lastig want we hebben een heel breed bedrek. Hij kan er langs wiebelen ondertussen, maar niet makkelijk. En ik vind t spannend om helemaal geen luier om te doen, maar hij kan 'm niet zelf uitdoen.
Tips?

Zonnebloem ja ik ook maar ben dit aan het afbouwen. Ik vind het wel grappig ze zit dan half slapend op die wc. Ik doe alles voor haar ze hoeft alleen maar te plassen. Eigenlijk hoeft t niet meer maar als ze bij mij in bed slaapt doe ik het voor de zekerheid wel.

Bedhek weg doen zodat hij er zelf uit kan?

Ik zet hier de kinderen nooit op de wc s avonds. Ze voelen zelf wanneer ze moeten plassen als ze zindelijk zijn dus dat is dan niet nodig. Die prikkel voelen is ook wel belangrijk in de zindelijkheid. Prikkel voelen - wakker worden - daarop acteren. Dat moeten ze fysiek kunnen. Ik geloof ook een hormoon gestuurd iets en niet aan te leren.

Ik zou eerst een weekje aankijken of hij vaak roept om te plassen. Bij elke nacht is het anders dan 1x per maand.
        Wakker maken om te plassen als ik naar bed ga heb ik nooit gedaan

Kun je geen luierbroekje aan doen die kan hij net als onderbroek omlaag en omhoog doen.

Honkeytonk Bedhek weg doen zodat hij er zelf uit kan?

Is dat niet een beetje snel? Hij is bijna 3, ligt in een normaal 1 persoons bed dus dat is best ver vallen.

Toch6 ja daar heb je een punt. Misschien eerst even aankijken

Elsie89 ja goed idee, ga ze gelijk bestellen

Pimpelmeesje Is dat niet een beetje snel? Hij is bijna 3, ligt in een normaal 1 persoons bed dus dat is best ver vallen

Nee hoor, hier lag de oudste vanaf 2,5 in een eenpersoonsbed zonder bedhek en de tweede vanaf 1 en bedhek met 2 weggehaald. Ik legde meestal de eerste twee weken een extra matras of kussens neer zodat ze zacht vielen en daarna gebeurde het eigenlijk niet meer of zo sporadisch valt er nog wel eens eentje uit.

Hij heeft geen hoogslaper toch? Dan is het wel ver vallen. Maar een gewoon bed valt wel mee.toch?

Elsie89 Dit zou ik ook doen.

Jongste heeft nooit een hekje gehad, bleek niet te kunnen bij dat model. Ze is er wel vaak uitgevallen maar ik legde gewoon wat dekens en kussens ernaast 🙃 Dus ik zou dit proberen tenzij hij echt elke nacht moet plassen. Dan zou ik 's avonds minder te drinken geven denk ik.

Pimpelmeesje T heeft nooit een bedhekje gehad, ik rolde een badlaken op en stopte dat onder het matras. Ze rolde nooit over het heuveltje heen maar kon er wel makkelijk en veilig uit.
              T was trouwens eerder snachts zindelijk dan overdag. Zij kwam ook altijd met een droge luier uit bed en dan liet ik haar plassen op de wc.
              Fijn dat C zo goed gaat met zindelijk worden 😊

Marshmallow hier precies het zelfde, maar het is zo’n ritueel dat ik het ben gaan koesteren. Hij is dan altijd zo ontspannen dat ik de meest gekke grapjes maak en hij de slappe lach krijgt terwijl hij half slaapt.🤪

Hier ook nooit een bedhekje gehad. En nooit wakker gemaakt om te plassen. In de nacht eruit hoort er dan maar bij. Ik zou dus het bedhekje wegdoen en potje in de kamer, als je er zelf niet uit wil. Dafne is 8 en roept nog steeds als ze moet plassen 's nachts. Gelukkig is dat bijna nooit. Na eten niet teveel drinken. Plassen voor ze naar bed gaat.

Zonnebloem ja ik vind het stiekem ook wel heerlijk 😅🙈. Zo'n warm lijfje tegen me aan en dat half slapen. Zodra ik haar in bed leg slaapt ze ook alweer.

Trouwens als ik haar niet wakker maak dan wordt ze zelf niet wakker om te plassen en gaat het gewoon goed tot de volgende dag.
                  Oudste wordt ook nooit wakker. Ik helaas nog wel 2x per nacht als ik pech heb 🤣

Huggybird ik rolde een badlaken op en stopte dat onder het matras. Ze rolde nooit over het heuveltje heen maar kon er wel makkelijk en veilig uit.

Dit hebben wij ook trouwens. Maar ze is er alsnog wel eens overheen gerold 🙃

Ik heb nooit een bedhek gehad (sliepen vanaf 2,5 jaar in een normaal bed) en liet ze ook nooit ‘s avonds laat nog plassen. De jongste rolde er weleens uit, maar dan sliep ze op de grond gewoon verder 😅.

Ik dacht dat nachtzindelijkheid ook iets fysieks was en lastig te trainen op deze leeftijd? Het ging hier eigenlijk vanzelf zodra ze eraan toe waren. Soms ging het mis met een nat bed tot gevolg, soms riepen ze ‘s nachts als ze moesten plassen en moesten we helpen. Dat ‘s nachts niet alleen naar de wc gaan heeft volgens mij nog jaren geduurd. Ik weet het niet eens meer precies, maar dat deden ze heel lang nog niet zelfstandig (was eng, donker etc).

Trees ja hier pas net in de nacht zindelijk. E is net geen 5. Ze was met net geen 3 jaar al overdag zindelijk en dus nog 2 jaar en luierbroekje aangehad in de nacht.

13 dagen later

We hebben een paar nachten de spidermanbroekjes gedaan, die bleven droog en hij plaste zelfstandig op t potje naast het bed en gooit dan het plasje ook nog netjes weg.
                    Meneer wilde per see in z'n blote billen slapen, 2 nachten goed gegaan en vanmorgen om 5.30u hele bed nat 😅 gelukkig had ik matjes er onder dus niet zo erg.
                    Vanavond wilde hij toch weer zonder spidermanbroekje dus we proberen het maar weer.

Het was wel heel schattig, hij mocht omdat het zo nat was bij mij liggen maar na een tijdje ging ie het bed weer uit, ik wist niet wat ie deed, maar toen ie terug kwam bleek dat ie z'n spidermanbroekje aan het aandoen was. Had dus zelf bedacht dat ie niet ook nog in mijn bed wilde plassen 🥰 mijn kleine zelfstandige man.