In het kader van mijn afstudeeronderzoek hou ik twee online focusgroepen. Voor mij een eerste keer, en ik ben nog op zoek naar wat werkt.
Wellicht is er hier iemand met ervaring?

Ik wil dat de deelnemers met elkaar in gesprek gaan en op elkaar reageren. Kan ik dan het beste kiezen voor microfoons de hele tijd open? Of op eigen initiatief de de microfoon open zetten? Of toch handjes gebruiken en zelf mensen het woord geven?

Het gaat om een groep van 3-5 personen en bekend met online vergaderen, en online lessen.

• Nescio hebben hierop gereageerd.

Rosemary ik zal het aan mijn man vragen, die doet dat soort dingen continu.

Wat betreft de microfoons, ik zou zorgen dat iedereen ze op mute zet en als je wil reageren/praten zet je hem open. Niets is zo irritant als achtergrondgeluiden in een vergadering. En zeker digitaal zit je ook met vertraging (soms), dan krijg je helemaal een kakofonie als iedereen zomaar begint te praten.
    Je hebt ook een structuur nodig in je gesprek, en een ijsbreker aan het begin. Ga je het resultaat/hun bevindingen ook bijhouden tijdens het gesprek? Je kan bijv. met Wooclap of word clouds ofzo werken om het interactief te maken.

Nescio

Dank je! Ik hoor het graag als je man nog tips heeft.
      Eigenlijk is microfoons open zetten ook geen optie. Ik ben bang dat als handjes gebruikt gaan worden, ik elke keer de beurt moet gaan geven.
      Als ze zelf moeten gaan spreken, dan heb je weer kans dat sommige mensen niet aan het woord komen omdat ze te afwachtend zijn.
      Lastig dilemma!

Een ijsbreker heb ik! Ik ga een aantal vignetten/casussen bespreken. Ik ga dat veder niet bijhouden, dat lijkt me erg ingewikkeld.

Ik heb zelf nog les gegeven in de Corona tijd. Inderdaad microfoons op mute en iedereen moest van mij de camera aan. Ik deed wel handjes, maar had 16 studenten. Bij 3-5 zou ik dat niet doen. Ik liet ze ook in kleine groepjes uiteen gaan (3-4 personen) en dan ging het al veel natuurlijker. Iedereen deed dan gewoon mee (ik hopte digitaal langs de groepjes).
        Ik denk dus dat met zo klein groepje iedereen wel de beurt pakt en anders de beurt geven ‘zeg Pietje wat is jouw mening’ enz.

Idd op mute en als je wat wil zeggen dan aanzetten. Met handjes zou ik niet doen. Dan krijg je echt geen spontaan gesprek is mijn ervaring. Verschrikkelijk vond ik dat. De meeste mensen hebben echt wel gevoel er voor om samen een gesprek te kunnen voeren zonder die handjes. Mocht je nu merken dat het echt veel te veel door elkaar gaat lopen dan kan je altijd nog aanpassen. Maar op voorhand zou ik het niet doen in elk geval.

Bloem
          Ik ga hier voor denk ik. Ik ga duidelijk aangeven dat ik wil dat ze met elkaar in gesprek gaan zodat ze niet steeds op mij zitten te wachten.

Rosemary Eigenlijk is microfoons open zetten ook geen optie.

Waarom niet? Juist in zo'n klein groepje moet dat prima kunnen. Ik heb best vaak sessies gehad waar ze juist open moesten zodat je het gevoel had van een vergadering in een zaal. Wel allemaal met achtergrond demping aan... zit er standaard op tegenwoordig dacht ik.

Bij overleg met minder dan 8 personen of zo heb ik standaard m'n microfoon aan. Zo'n gedoe anders om jezelf de hele tijd op mute en unmute te zetten... Soms praat ik per ongeluk door iemand heen, of iemand door mij, nou ja, dan zeg je sorry en wacht je even, geen probleem 🙂 Gewoon hetzelfde als bij een niet-digitaal gesprek.

Vulpen Dit inderdaad. Zorg er voor dat iedereen achtergrond demping aan heeft en dan gewoon microfoons aan. Anders is jezelf unmuten toch weer een drempel om iets te zeggen.

Bedankt voor jullie tips! Ik heb de focusgroepen uiteindelijk gehouden met microfoons aan. Dat ging inderdaad prima!
            Nu sta ik voor de taak om alles te verwerken, een hele klus.

Rosemary Fijn! Heb je een opname gemaakt? Succes met uitwerken. Dat is idd echt veel werk.

Bloem
                Jazeker! Ik moet alles transcriberen en coderen. Mochten die termen je iets zeggen, voor mij is het allemaal nieuw. Maar nu al heel veel werk geloof ik!

Vulpen
                  Klopt! Maar mensen maken echt rare zinnen joh. Geen touw aan vast te knopen!

Bloem

Ja dat zal lang blijven hangen… hoewel ik op de pabo een assessment moest doen en ik dat veel leuker vond dan een scriptie schrijven. Maar brrr voor mij nooit meer!

Puzzelstukje Hahaha same. Ik heb ook nog trauma’s van het transcriberen van interviews voor m’n scriptie 🤣 En dat is echt heel lang geleden

iMoeder
                      Ik voel hier ook een trauma ontstaan. Jemig, wat veel werk! Het schiet maar niet op!