Gek hoe dat verschilt per land.
In België is er geen advies zoals in Nederland en ook geen jaarlijkse toetsen.
Aan het eind van het zesde leerjaar krijg je een A of B attest. Met het A-attest kan je naar het ASO (algemeen secundair onderwijs) en daar mag je bij de inschrijving zelf kiezen of je vwo of gymnasium doet. Of je krijgt een B-attest en dan ben je alleen toegelaten op basisberoepsscholen.
Er valt dus een enorme groep kinderen uit de boot die hiertussen zitten. Pas vanaf het derde middelbaar kan je ook TSO (technisch secundair, vergelijkbaar aan havo) doen. In de praktijk betekent dat dat er elk jaar leerlingen in vwo starten, dit niveau eigenlijk niet aankunnen en pas na 2 jaar naar TSO mogen doorstromen, wat voor hen vanaf het begin gewoon het beste was.