Puzzelstukje Naar mijn idee zijn de lessen toch altijd meer op het hoogste niveau gericht, hoe kan je anders vwo gaan doen als je alleen maar in een havo/vwo klas havo krijgt?
Dat klopt wel, en je krijgt ook de stof van vwo.
Alle stof van vwo wordt behandeld in een hv klas. Maar in een homogene vwo klas kan ik wel sneller, diepgaander en meer behandelen dan in een klas waar het grootste deel dat niveau niet aan kan. En als de klas net tegenvalt, bijvoorbeeld een paar jaar terug had ik een tl/havo klas waarbij het gemiddelde niveau echt onderin tl zat en uiteindelijk een heel aantal nog afstroomden naar kader, dan wordt het heel lastig om nog recht te doen aan die enkeling die havo gaat doen.
Toen wij weer dakpanklassen gingen doen was de opdracht "lesgeven op hoogste niveau, degene die dit niet halen stromen door naar lagere".
In de praktijk werkte dit niet. Sowieso doet het geen eer aan de verschillen, maar als je maar een paar leerlingen in de klas hebt die daadwerkelijk het hogere niveau aan kunnen, dan heb je gewoon je klas niet mee, veel frustratie etc.
Nu werken we met een dubbel beoordelingssysteem; een aantal vragen tellen alleen mee voor vwo cijfer en/of abstracte vragen kunnen bijvoorbeeld zwaarder meetellen voor het vwo cijfer. Het komt nu soms voor dat iemand op vwo hogere punten scoort dat op havo.
In de lessen zie je dat je wel dezelfde stof behandeld maar meer op herhaling zit, en bij de vwo groepen ga je sneller, wat uitdagendere opdrachten en kan je soms wat extra doen.
@Noordeling (en eventueel andere vo docenten hier?) hoe gaat dat bij jullie? Wat ik begreep van collegae is dat bijna alle scholen dit principe hanteren bij dakpanklassen.