Even spuien hoor...

Op dit moment hebben wij geen bso voor jongste. Want er was geen plek. Oudste gaat wel 2 dagen in de week naar de bso. Nu is er wel plek, maar de medewerker van de bso vindt het niet prettig om zonder achterwacht te zijn als jongste zou komen in verband met haar koortsstuipen. Dat kan ik me goed voorstellen, ik vind het zelf ook wel een prettig idee als er achterwacht is. Maar, de bso is op school, dus ik dacht: daar lopen ook altijd wel mensen rond, dus geen probleem, en we kunnen afspreken dat we jongste altijd voor 17.00 halen om te voorkomen dat de bso-medewerker aan het einde van de middag steeds wel nog alleen zit.

Nu hadden ze maandag studiedag en hebben ze dit besproken en de uitkomst is dat de school hier niet mee akkoord gaat. De coördinator van de bso had dit niet verwacht en kan ons nu alleen maar bieden dat oudste & jongste op een andere dag dan we bso nodig hebben samen naar een andere bso gaan, en dat jongste op donderdag ook naar die andere bso gaat (maar voor oudste is er die dag geen plek). Dat laatste is eigenlijk geen optie voor mij, want oudste vindt het op donderdag sowieso al niet leuk op de bso omdat er dan niemand is met wie ze bevriend is, en hoe ga je uitleggen aan je kinderen dat er weliswaar wel plek is op de bso op school maar dat jongste toch naar een andere moet waar ze helemaal niemand kent?

Nu hebben we de onorthodoxe oplossing voorgesteld dat we gewoon zelf achterwacht zijn, dat we dan op school komen werken... Dat gaan ze nu ook weer overleggen. Duimen jullie mee? Ik weet anders echt even niet wat we moeten doen. Er is nog wel een andere bso-organisatie, maar daar zijn volgens mij ook lange wachtlijsten en wie weet willen die jongste ook wel niet hebben (bijvoorbeeld omdat ze het dan niet prettig vinden als ze door één medewerker opgehaald wordt).

Echt, ze maken het mensen wel heel moeilijk om te werken hoor 😤 Ik ben eigenlijk best wel klaar met school. Maar de andere scholen in de wijk zijn destijds natuurlijk niet voor niets afgevallen, en andere scholen zijn nog weer verder weg, en ze hebben het wel heel erg naar hun zin op deze school, dus pfffff.

Vulpen Nou ja zeg! Wat een gedoe!
    Zit ze net goed op school, krijg je dit…

Wat is de reden dat school niet mee wil werken? Ze hoeven toch verder weinig te doen behalve aanwezig zijn en in actie komen als er bijvoorbeeld 112 gebeld moet worden? Ik neem aan dat als er een andersoortig incident is, ze dat ook zouden doen…

Kan de epilepsie consulente hierin misschien wederom haar mythische status waarmaken?

Het wordt jullie zo niet makkelijk gemaakt zeg.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Koekie83 Ze hoeven toch verder weinig te doen behalve aanwezig zijn en in actie komen als er bijvoorbeeld 112 gebeld moet worden?

Ja maar dat willen ze niet. Alleen bij onverwachte incidenten. Een koortsstuip lijkt mij per definitie onverwacht, maar enfin. Ik denk dat ze gewoon geen verantwoordelijkheid willen hebben buiten schooltijd. Het hele idee van een kindcentrum waar veel scholen hier mee bezig zijn, hebben zij kennelijk nog niet.

En ja, de epilepsieconsulent... Ik zal er eens over nadenken, mijn gevoel zegt: 'niet lastig vallen, ze heeft al zo veel voor jullie gedaan.'

Hoe is het bij jullie eigenlijk afgelopen met school? Is hij al gestart?

Vulpen Jeetje wat flauw... Maar ja, je kan er weinig tegen doen, als ze niet willen... Lijkt mij ook per definitie onverwacht, maar goed, dat wordt een oeverloze discussie die waarschijnlijk toch niet te winnen is.

Ik zou de epilepsieconsulent zeker benaderen! Wie weet wat ze kan betekenen... En voel je niet bezwaard, het is toch haar werk..?

Wij hebben vanmiddag een gesprek op school met M. zijn nieuwe juffen, de IB’er en iemand van de LWOE. Zij gaat een soort spoedcursus 'epilepsie en wat te doen als...' geven. Hopelijk geeft dat voldoende handvatten en rust aan de juffen en kan M. daarna gewoon starten (21 maart als het goed is). Ik ben hoopvol; de juffen die hij krijgt ken ik een beetje en zijn erg rustig en nuchter, maar durf ook niet té optimistisch te zijn. Ik heb toch de angst dat er plotseling juist paniek ontstaat en we alsnog gedoe krijgen. Maar goed, we wachten maar af.

Misschien afspreken dat jullie een tijdje op school werken (als dat kan) en na een tijdje opnieuw evalueren, als de jongste bijvoorbeeld nog langer aanvalsvrij is? Straks zit je er haar hele BSO-carriere aan vast...

Ik snap wel dat je er klaar mee bent. Ben je vooral klaar met school om hoe het gegaan is/gaat rondom de jongste of speelt er meer?

Koekie83 Jeetje wat flauw... Maar ja, je kan er weinig tegen doen, als ze niet willen... Lijkt mij ook per definitie onverwacht, maar goed, dat wordt een oeverloze discussie die waarschijnlijk toch niet te winnen is.

Ik zou de epilepsieconsulent zeker benaderen! Wie weet wat ze kan betekenen... En voel je niet bezwaard, het is toch haar werk..?

Ja ik denk dat ik daardoor denk dat de epilepsieconsulent niets kan doen. Formeel zijn kinderen buiten schooltijd geen verantwoordelijkheid van school. Dus eigenlijk heeft de bso een moreel appèl op ze gedaan. Daar is mevrouw de ib'er natuurlijk niet van onder de indruk.

Koekie83 Misschien afspreken dat jullie een tijdje op school werken (als dat kan) en na een tijdje opnieuw evalueren, als de jongste bijvoorbeeld nog langer aanvalsvrij is? Straks zit je er haar hele BSO-carriere aan vast...

Haha ja, dat zou wat zijn. Maar ze wilden sowieso na een kwartaal evalueren als we voor de optie van de andere bso zouden gaan, dus ik denk dat dat hier ook van toepassing zou zijn.

Koekie83 Wij hebben vanmiddag een gesprek op school met M. zijn nieuwe juffen, de IB’er en iemand van de LWOE. Zij gaat een soort spoedcursus 'epilepsie en wat te doen als...' geven. Hopelijk geeft dat voldoende handvatten en rust aan de juffen en kan M. daarna gewoon starten (21 maart als het goed is). Ik ben hoopvol; de juffen die hij krijgt ken ik een beetje en zijn erg rustig en nuchter, maar durf ook niet té optimistisch te zijn. Ik heb toch de angst dat er plotseling juist paniek ontstaat en we alsnog gedoe krijgen. Maar goed, we wachten maar af.

O spannend! Ik duim voor jullie dat het juist geruststellend gaat werken voor ze. Aan de juffen zal het vast niet liggen, maar ja, dat was hier dus ook niet 😉

Tsjemig, wat een gedoe weer. Je krijgt gewoon de neiging om niet meer te zeggen dat ze dit heeft. Wat een angstcultuur. Hopelijk vinden ze het ok dat jullie op school komen werken. Ook een beroerde oplossing maar beter dan niks

Vind school echt enorm zeiken zeg. En heeft bso niet een 2-ogen principe? Maar 1 persoon op een bso vind ik sowieso niet handig. Er kan altijd wat gebeuren. Met elk kind. En dan sta je dus alleen.
            Edit zie dat voor een bso het 4-ogenprincipe niet geldt.

Wat een gedoe weer ja! Ik ga zeker voor jullie duimen!

Een compleet andere optie; wmo vragen om zorg? Als ze niet bij een bso terecht kan om een medische reden, dan zou je misschien in aanmerking komen voor oppas/zorg aan huis.

Jemig zeg. Je zou het bijna niet meer zeggen inderdaad😅

Vraag me altijd af wat ze dan zouden doen bij een ander incident waarvoor 112 gebeld.moet worden. Ik bedoel, daar zou toch gewoon een protocol voor moeten zijn wat ze gewoon kunnen inzetten?

Tis niet dat je jongste 26x per week op de bso een koortsstuip krijgt.

Wat een hoop gedoe zeg.

Vinexkindje Je krijgt gewoon de neiging om niet meer te zeggen dat ze dit heeft.
                Honkeytonk Je zou het bijna niet meer zeggen inderdaad😅

Ja maar ja, ze wisten het al hè. Bij zowel school als bso (want zelfde organisatie als de crèche). Maar ik vind het inderdaad behoorlijk veel gedoe voor iets wat hoogstwaarschijnlijk/hopelijk nooit voor zal komen. Het gaat om 7 uurtjes per week of zo, en als ze ziek is dan gaat ze er natuurlijk niet heen...

Pimpelmeesje Lief dat je meedenkt. Ik denk niet dat we daarvoor in aanmerking komen. Ik hóóp het eigenlijk 😉 Ik zie oppas aan huis eigenlijk ook niet zo zitten want meestal zit een van ons beneden te werken dus dat zou alsnog super-onpraktisch zijn.

Het is toch van de zotte dat je als ouder op school moet gaan werken omdat school geen achterwacht wilt zijn?
                  Het is ook niet zo dat jullie dochter elke week een koortsstuip krijgt hè. Dus op zich… Heb je al even hard geschreeuwd en/of gegild?🙃

Jeetje wat een paniekerig gedoe daar zeg. Ik snap sowieso dat gedoe rondom die koortsstuipen niet.
                  1) het is niet dat ze ze elke week heeft
                  2) er is een duidelijk protocol voor

Ik word plaatsvervangend boos. Dit is gewoon je kind school/opvang ontzeggen. Moeilijk doen om niks. Op de kleuterschool bij ons hangt er in de badkamer/wc een geplastificeerd A4-tje met een soort 'handleiding' van een kindje dat ook geen koorts mag maken boven de 38,5. Er staat heel duidelijk wat er moet gebeuren als het toch gebeurd, en iedereen is daarover uitgebreid ingelicht. Dat kind komt gewoon naar school en naar de BSO (zit op dezelfde locatie).

Wat een vervelend gedoe! Ik zou misschien toch gaan kijken voor een andere school die wel kunnen bieden wat jullie nodig hebben. Zowel wat betreft uitdaging voor je oudste als de bso. Ze zijn nu nog jong, straks zit je 8 jaar lang met steeds dit gezeur terwijl je jongste (hopenlijk) nooit een koortsstuip krijgt.

Een andere optie is misschien een gastouder ipv de bso.

Sneeuwvlok Ik zou misschien toch gaan kijken voor een andere school die wel kunnen bieden wat jullie nodig hebben.

Maar voor de bso lost dat niks op hè. Want dan heb je nog steeds met dezelfde bso te maken die maar voor één kind plek heeft op de donderdag, en op maandag en dinsdag sowieso geen plek.

Ik zou het echt heel erg vinden als ik ze van school moet laten wisselen. Ze voelen zich er zo fijn, ze hebben er zo veel leuke vrienden... En ik heb ook gewoon loyaliteit naar de school toe. Nou ja, binnenkort start de nieuwe directeur, ik heb ook een vage hoop dat die met nieuwe energie echte verbeteringen door kan voeren.

Het hele idee is trouwens dat kinderen boven de 6 geen koortsstuipen meer krijgen, dus tenzij jongste epilepsie ontwikkelt, zitten we sowieso niet 8 jaar lang met dit gezeur, maar 'maar' 2 jaar.

Misschien toch nog eens in gesprek met die bso medewerkster?
                    De epilepsie deskundige die net bij het gesprek was deed zo nuchter over M. en z’n achtergrond (overigens zonder het te bagatelliseren) en dat had zo’n goed effect op de juffen die er bij aanwezig waren… Ze benadrukte dat dit echt geen groot probleem hoeft te zijn voor een school/bso, zeker niet als je goed voorbereid bent.

Vulpen Ik denk niet dat we daarvoor in aanmerking komen.

Dat denk ik ook. Maar als de gemeente zegt dat je natúúrlijk bij de gewone bso terecht zou moeten kunnen dan heb je eventueel ammunitie richting school. Of misschien kunnen ze zich er mee bemoeien.

Vulpen Zo herkenbaar dit. Ik heb ook zo’n gezeik gehad met de BSO. Alle mogelijke scenario’s moeten maar worden uitgeplozen en afgetimmerd. Want ow jee er zou eens wat gebeuren. Hier is de verpleegkundige ook op de BSO gekomen om gerust te stellen, uit te leggen dat 112 bellen nauwelijks voorkomt en met de garantie dat ik altijd meteen kom als er wat is etc.

Mocht dat niet afdoende zijn dan zou ik inderdaad met de gemeente in gesprek gaan wat die kunnen betekenen.

Ik vind het wel absurd veel gezeik voor een relatief milde aandoening zeg.

14 dagen later

Is er inmiddels al iets van een oplossing?

Koekie83 Ja, de bso en school zijn akkoord met ons als achtervang. Maandag gaat ze er voor het eerst heen. Nu alleen nog wat onduidelijkheid over of we dan zo'n medicijnenformulier in moeten vullen, of dat het voldoende is dat we zelf steeds de neusspray bij ons hebben. En ik ga heel erg duimen dat het vanaf volgend schooljaar niet meer hoeft, in juni komt er wel een evaluatie.