LilyMilie even gekopieerd:
Spasticiteit is een verhoogde spanning in de (gedeeltelijk) verlamde/verzwakte spieren van de armen of benen.
Spieren hebben bij iedereen een normale mate van spanning. Dat is nodig voor het dagelijks functioneren, zoals zitten, lopen, schrijven of eten. Bij spasticiteit kunnen de spieren, met name in armen of benen, wisselend of zelfs permanent zomaar samentrekken. De spieren zijn als het ware overprikkeld. De arm of het been, waarin het spasme optreedt, verliest zijn soepelheid en beweeglijkheid en als gevolg daarvan neemt de spierspanning toe. Hierdoor kunnen spieren strak en stijf aanvoelen, terwijl ze eigenlijk erg zwak zijn.
Bron: https://www.hersenletsel.nl/alles-over-nah/gevolgen-van-nah/lichamelijke-gevolgen/spasticiteit/
Door spasmen is het lastig om bepaalde bewegingen gecontroleerd uit te voeren. Het lukt niet meer om de juiste spanning te krijgen in de spieren. Hierdoor worden lichaamsdelen in een bepaalde stand getrokken, zoals bijv bij een spitsvoet. Als je bijv mijn arm optilt, valt deze niet zomaar naar beneden als je hem loslaat. Spieren en spiergroepen kunnen niet dus meer goed ontspannen.
Dit is wat anders dan ongecontroleerd schokken. Bij mij zijn dat bijv myoclonieen. Dat zijn echt hele abrupte schrokbewegingen en veel groter qua beweging dan een spasme. Ik vind het lijken op het schrikgevoel wat je soms kan hebben als je bijna in slaap valt. Is verder ook niet pijnlijk itt spasmen. Alleen vervelend als je net iets in je hand hebt of als je aan het lopen bent. Er zullen trouwens wel meerdere aandoeningen zijn met ongecontroleerd schokken, maar ik ken alleen myoclonieen.