Huggybird Nu moeten we hem nog wel leren kennen om dingen snel te kunnen signaleren denk ik, of zijn de symptomen heel duidelijk?
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere kinderen is. Maar die van mijn zoon herken ik wel snel. Bij hoog wordt hij druk, en gaat vooral veel plassen en drinken. Bij laag is hij enorm dwars en zie je een soort ‘error’ in dat hoofd. Toen hij nog kleuter was ging hij dan letterlijk op de grond zitten en alles wat je vraagt is ‘nee’. Vaak ook geeuwen, beetje pips en flauwig. Het komt dan ook vaak niet meer binnen en hij weet het dan later ook niet meer. Dan is het vooral zaak om dextro en iets van iets langzamere koolhydraten naar binnen te proppen. En ik zeg proppen want soms moest ik ze dan letterlijk in z’n mond stoppen omdat hij dan zo dwars was. Daar is sportgel overigens ideaal voor, hoef je niet te kauwen als ze slaperig en zo zijn. Maar ik dwaal af.
Als hij lang te hoog zit dan gaat hij echt in de ketonen en daar wordt hij super beroerd van. Spugen, wit, slap, misselijk.
Door ketonen wordt je alleen ongevoelig voor insuline dus dan moeten we altijd heel flink extra insuline geven (sowieso x 2, dus als de pomp zegt 6 eenheden, geef ik er minimaal 12). En zodra het dan wat zakt iets laten eten want je hebt wat eten nodig om die ketonen te verbranden.
Denk dat het inderdaad goed is voor jezelf maar ook de andere leerkrachten dat het echt wel een heel andere ziekte is dan diabetes type 2. Ik merk dat mensen dat vrijwel structureel onderschatten. Echt de kleinste dingen raakt die suiker van aan de wandel. Bijv straks met Sinterklaas, dat is dan spannend. En daar reageert de suiker ook al veel op. Zelfde met verkoudheid en griep etc, alle stress voor het lichaam heeft invloed. Maar goed. Dat zal de verpleegkundige ook allemaal wel uitleggen.
Huggybird Wat naar dat jouw zo’n onsympathieke juf had…
Ja was heel stom. Heb toen ook gewoon gezegd dat zijn ziekte ons leven ook best wel verstoorde. Toen was ze stil.
Huggybird . Ik ga dan zeker mijn best doen om ze de goede kant op te krijgen.
Super fijn! Echt 1 iemand die zoals jij is, kan voor zo een kindje en de ouders echt heel veel verschil maken!!
Ik denk dat het meeste gewoon angst en het onbekende is. De echt uitgebreide voorlichting en kennis van wat het is en inhoudt. Is super belangrijk.