Voor de dames die met hun kind willen gaan, wisten jullie dat als je gearresteerd wordt met je kind erbij, er een melding gemaakt wordt bij Veilig Thuis? Geen idee wat daarmee gedaan wordt verder hoor, las het toevallig op het andere forum
XR actie
- Bijgewerkt
Vulpen ja dat was onze groep inderdaad. Ik voel me prima, politie was vriendelijk tegen mij toen ik werd aangehouden. Jammer dat het een beetje kort was. Ben alweer bijna thuis toen we de weg opgingen werden sommigen van onze groep wel een paar keer geduwd door de politie maar zij zijn ook ok. Was jij bij de support vandaag?
Zuremat veilig thuis doet niets met die meldingen. Gelukkig maar, demonstreren is een rondrecht en niet een huiselijk geweld situatie oid.
Zuremat Dat geldt alleen als je zelf gaat bezetten, voor de support acties is dat geen issue. Je mag namelijk demonstreren, dus je mag ook met je kind demonstreren. Je mag echter niet de snelweg bezetten, dus daarom kun je gearresteerd worden. En dan kan de politie besluiten om een VT-melding te doen.
Femkes maar dat niet een snelweg mogen bezetten is niet zo zwart wit. In principe mag je op elke plek demonstreren en demonstratierecht is een heel belangrijk recht. Daarom worden wij ook aangehouden voor artikel 11 wet openbare manifestaties (demonstreren op een plek die is verboden of niet aangekondigd) en niet artikel 162 wetboek van strafrecht (weg blokkeren), daar staat gevangenisstraf en een geldboete op. Er zijn verschillende wetten die hier tegen elkaar ingaan, maar demonstratierecht staat hoger om het zo naar even te zeggen, waardoor mensen van XR steeds zijn vrijgesproken als er al iets voor de rechter kwam.
Sevenof9 klopt, maar de meldingen naar vt gingen specifiek over de arrestaties, dat probeerde ik toe te lichten omdat @june naar de ondersteuning ging en niet de bezetting.
Ik verwacht van die meldingen momenteel ook niet zoveel. Ik zou me kunnen voorstellen dat de sfeer een keer gaat omslaan omdat er bijvoorbeeld tegendemonstraties worden gehouden. Dan zou er een punt kunnen komen dat vt vindt dat je een kind in een onveilige situatie brengt, maar dat is nu nog niet aan de orde (en hopelijk blijft dat zo).
Femkes de politie heeft als taak om de demonstratie veilig te laten verlopen voor demonstranten en tegendemonstranten, dus als het niet veilig is kunnen ze beter een klacht hij zichzelf indienen in plaats van veilig thuis inschakelen.
[verwijderd] downloaden en inzoomen? Ik heb hem alleen als afbeelding.
Gaat morgen nog iemand van jullie?
- Bijgewerkt
Vulpen Vandaag is uitgelekt dat de fossiele subsidies alleen maar hoger worden. https://nos.nl/l/2490599
Sevenof9 hoewel het bericht heel verdrietig is, denk ik wel dat het goed is dat het naast de berichten staat over de xr actie.
Ik sta achter elke actie over dit onderwerp, maar veel mensen zijn er heel geïrriteerd over. Dat snap ik ergens ook, want ik zei toen de fdf wegen bezette ook dat het belachelijk was dat mensen die zoiets steeds doen niet gestraft worden..
Maar ik denk dat als je deze berichten naast elkaar ziet, er meer mensen zijn die positiever tegenover de actie staan. Of iig dat er meer draagvlak is voor de boodschap (en dat is belangrijker natuurlijk). En dat de overheid dan misschien meer gaat voelen voor luisteren.
Ik vraag mij wel af of bijvoorbeeld een tentenkamp op het malieveld ofzo niet beter zou werken voor het algehele doel dan een snelweg bezetten.
Pimpelmeesje fdf bezette wegen. Als in meervoud. Midden in de spits.
De plek waar XR staat is geen snelweg meer te noemen. Het is een oprit naar. Daarnaast zijn er 2 goede alternatieven de stad uit.
1 zelfs aan de andere kant van het malieveld. Een vrij nieuwe tunnel die schrikbarend weinig gebruikt wordt. De andere binnen 1 km.
De anwb heeft ook aangegeven dat het verkeerd geen noemenswaardige last heeft van de bezetting.
Dit is zo anders dan bij de boeren. Daarnaast staan ze er ook voor jou. Ze staan er zelfs voor de mensen die veel haat uitstrooien over de actie.
Pimpelmeesje De strategie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar wat het meest effectief is gebleken in de geschiedenis van protesten. We doen meerdere soorten acties, klein en groot, lokaal, landelijk, sommige volledig legaal en andere burgerlijk ongehoorzaam. Tentenkamp is wel lastig, mensen hadden zaterdag hun tent meegenomen maar die zijn allemaal kapot gescheurd door de politie.