Marshmallow Hoe voelt overprikkeling? Mijn hoofd is overvol, ik kom niet meer op woorden, haal woorden door elkaar. Zeg rare dingen en kan niet meer nadenken. Als het heel heftig is dan kan ik ook helemaal niets hebben, ik word kotsmisselijk van geuren en gek van geluiden (niet geluiden in mijn eigen huis trouwens). Ook kan ik dan echt niets hebben van de kinderen, wat super lastig is.
Sevenof9 Hoe voelt overprikkeling?
Het voelt alsof alles teveel is. Ik kan geen vragen van anderen meer hebben, geen gesprek voeren, licht en geluid is teveel en ik word heel onrustig van rommel of lades en deuren die openstaan. Het begint vaak met een gejaagd gevoel, dan word ik heel moe en afwezig en als ik dan die signalen negeer stort ik echt in en kan ik niks meer behalve op de grond zitten en huilen.
Voor mij werkt het ook ongeveer zoals hierboven genoemd werd.
https://www.youtube.com/watch?v=tZQJhvs4amQ&ab_channel=KZCrow
Of dit.
Mijn hoofd stopt dan letterlijk met werken. Alsof je een te dikke vloeistof door een trechter probeert te werken. Giet je er meer bij dan de trechter kan verwerken, dan raakt hij vol. Ieder klein dingetje komt er dan ook bovenop en moet er allemaal door. Er is geen filter meer dat de belangrijke dingen eerst kan laten gaan, want ook het signaal dat iets belangrijk is, zit ergens in de massa in die trechter.
Wacht je even rustig af, dan zakt de massa er uiteindelijk wel weer doorheen en dan kun je weer gedoseerd dingen erbij doen.
De ene keer is de vloeistof dikker dan de andere keer, dus de ene keer kost het meer tijd om alles erdoor te krijgen dan de andere keer.
Ik wil dan met rust gelaten worden. Geen input in welke vorm dan ook, maar vooral geen geluid of dingen die denkwerk vragen. Ik druk dan wel eens mijn handen op mijn oren, zeker als ik me niet kan afzonderen. Dan zou ik eigenlijk wel een noise cancelling koptelefoon willen hebben. Die heb ik nu helaas niet.