Al ruim 1,5 jaar zijn wij aan het kijken naar een ander huis.
Situatie: we hebben een hele leuke hoekwoning in een leuke wijk. We komen zelf niet uit dit dorp maar het ligt in het midden van onze beide families. Mijn werk kwartier verderop, mijn man zijn werk 20 minuten. We wonen tegen een grote stad aan (2km) Komen we overigens niet heel veel maar het is handig. Onze wijk is gericht op tweeverdieners en (jonge) kinderen. Veel speeltuintjes, veel speelplek. Supermarkt op de hoek en een drogisterij. Grote voetbalclub. We hebben een hele leuke BSO, zwembad waar we zwemmen/zwemles op 5 minuten en een leuke opvang. School (Dalton) om de hoek en daar hebben de kinderen het enorm naar hun zin.
Alleen, wat wij willen en kunnen qua huis is in deze wijk enorm duur. En het eigenlijk ook niet waard. In andere dorpen kun je veel meer krijgen voor hetzelfde geld.
Wij zien nu regelmatig huizen in twee dorpen naast ons. We hebben nu bijv. een huis gezien in een net zo kindvriendelijke jonge wijk met veel speeltuintjes. Vlakbij onze beste vrienden รฉn nog dichterbij mijn ouders. Dorp heeft ook alle voorzieningen (is 5 minuten naar dit dorp, 10 minuten naar de stad) mijn werk is dan zelfs nog wat dichterbij en dat van mijn man op dezelfde afstand. Het huis zelf is uiteraard exact wat wij zoeken. Mensen die daar wonen zwemmen in het dorp waar ik nu woon, sporten ook vaak hier dat is allemaal prima. Wij zouden er zo gaan wonen. Je zou denken nou doen dan!
Alleen.....Mijn oudste is 8 en heeft al sinds groep 1 zijn beste vriendjes. Ze wonen om ons heen in de wijk, hij zit met ze op voetbal. Hij heeft het enorm naar zijn zin op school en hij doet het heel goed. En als wij al zo'n beetje over verhuizen beginnen krijgt begint hij al over te geven. Het is niet dat hij niet nieuwe vriendjes zou maken, vast en zeker wel maar ik weet niet.... ik zou het zo jammer vinden. Leuke school (daltononderwijs hebben ze in dat dorp niet) leuke bso (dezelfde bso heeft daar wel vestiging maar ook een wachtlijst --> ik weet nog niet eens hoe we zoiets zouden moeten doen als we dit dorp uit zouden gaan) leuke voetbalclub (al zou je natuurlijk hier kunnen blijven voetballen dat doen er wel meer) Opvang voor de jongste geloof ik wel, ze zou hier kunnen blijven en anders wordt ze vast blij op een andere opvang. En de middelste heeft het ook naar zijn zin op school, speelt hier ook leuk in de wijk maar is tegelijkertijd nog maar een kleuter die waarschijnlijk overal nog wel kan aarden.
Dus nu hebben mijn man en ik steeds discussies want ik vind dit veel te lastig want ik wil ze niet uit hun omgeving halen. Maar mijn man zegt dat we niet voor vriendjes en school hier kunnen blijven wonen --- die kunnen immers ook verhuizen (nou ja de school niet haha)
Huis hier in het dorp is waarschijnlijk geen optie. Wat we zoeken is hier onbetaalbaar en al het andere gaan we er op achter uit.
Zijn hier ouders die zijn verhuisd met jonge kinderen en hoe is dat gegaan? Of zijn er ouders die hebben besloten juist te blijven omdat ze hun kinderen niet weg willen halen uit hun vertrouwde omgeving?