Sevenof9 @Janna het is niet specifiek voor de vakantie opgegeven, maar ze heeft twee toetsen in de week na de vakantie en ook maakwerk dat op 9 januari af moet zijn, dat is de woensdag erna. Op die dag is ook één van de toetsen. Als ze het weekend van te voren begint met leren en dat maakwerk krijgt ze dat nooit af en onthoudt ze het ook niet, ze moet wel op tijd beginnen en herhalen. Er zitten geen werkstukken bij of zoiets wat ze heeft uitgesteld, ze maakt alles altijd wel op tijd, maar het is gewoon veel. Ze krijgt op school hulp met plannen en wij kijken er ook naar dus het wordt wel gecontroleerd of ze het af heeft.
Eerlijk gezegd vraag ik me dan af of ze wel op het goede niveau zit en of het allemaal niet net te hoog gegrepen is voor haar. In de bovenbouw vind ik het wel normaal dat leerlingen redelijk wat huiswerk te doen hebben in de vakantie (en ook dan maar tot op bepaalde hoogte), maar in de onderbouw niet. En wat je hier beschrijft klinkt ook niet als heel veel. Maakwerk voor een vak en twee toetsen, daar zou ze echt niet de hele vakantie mee bezig moeten zijn en al helemaal geen stress van moeten hebben.
Ik lees dat ze op school zeggen dat de verschillen tussen tl en havo niet zo groot zijn, maar daar ben ik het echt niet mee eens. Tenminste, niet voor mijn vak. Ik ben eerstegraads biologiedocent en ik heb les gegeven op tl, havo en vwo (onderbouw en bovenbouw). Wat leerlingen op havo moeten weten en kunnen is echt veel meer en ingewikkelder dan op tl. Ik had in elke derde klas van het vwo of de havo die ik heb gehad (onderbouw dus!) zo een paar leerlingen aan kunnen wijzen die ik een eindexamen van tl voor had kunnen leggen en dan hadden ze het gehaald. Ik lees dat je dochter vooral moeite heeft met de talen en misschien ligt dit voor de talen anders, dat weet ik niet, maar voor de exacte vakken is er wel degelijk een flink verschil.
Ik lees ook dat jullie al overwegen om haar volgend jaar naar tl te laten gaan. Het klinkt alsof dat zeker het overwegen waard is. De werkdruk wordt in de bovenbouw namelijk alleen maar hoger. Het feit dat ze nu al zo moet aanpoten om het te halen, vind ik echt zorgwekkend. En dan is het leuk dat ze het daarmee nu haalt, maar ik heb leerlingen meegemaakt die met hard werken alles haalden, en dan in havo 5 strandden omdat ze het door de hoeveelheid werk niet meer konden bolwerken. Het is echt treurig om 16-jarige kinderen overspannen de school te zien verlaten zónder diploma. Ik snap dat ze graag havo wil doen, maar ik wil jullie echt op het hart drukken hier goed over na te denken.