Toch6 Ik heb geen direct antwoord. Het is een combinatie van allemaal kleine dingetjes zo over de jaren heen. Manier van reageren, manier van zaken bekijken ( + ongetwijfeld een heleboel onzichtbare info zoals intonatie en emotie die ik zelf heb ingevuld. Bedoel.. je kan nog zo koeltjes zijn over iets hier terwijl je in het echt staat te hyperventileren bij wijze van.)
Mij valt voornamelijk op standvastigheid. @Honkeytonk heeft dat ook . Ik vind dat iets heel typisch en ik vind dat echt een kracht. Misschien dat het mij daarom opvalt. Je bent niet snel van je stuk gebracht. Wat niet hetzelfde is als dat het je niets kan schelen of dat je koppig bent, ongevoelig bent of een gladde rug hebt. Daarin zit nou juist het verschil voor mij en is een hele belangrijke. Het is bijvoorbeeld tegelijk geven om een situatie (iets waar je onzeker over bent, zorgen over hebt, of iets wat je je afvraagt) maar tegelijkertijd ben je wel altijd jezelf, standvastig in jezelf. Ik bedoel niet dat andere meningen je niets doen, maar je reactie daarop is niet een twijfel aan jezelf. Je laat de onderwerpen bij de onderwerpen, en trekt het niet snel door naar andere dingen die niets met de situatie te maken hebben. Je kan dat goed loskoppelen van elkaar. Is mijn impressie althans.
Het zijn de kleine reacties waardoor ik denk: dร t is die bepaalde manier van informatie opnemen wat het verschil maakt tussen een NT brein en een Autistisch brein. Ik vind dat zelf heel gaaf om te zien.
Maar echt.. dat is mijn mening en niet meer dan dat! Ik hoop dat je het opvat als iets positiefs want zo bedoel ik het absoluut. Ik bedoel absoluut niet dat ik denk dat je je moet laten checken of zo want er is niets mis met je. Autisme is geen probleem, het is geen stoornis (zijn de meningen over verdeeld, maar dit is de mijne). Als ik denk dat iemand misschien autist is dan is dat niet omdat ik een lijst van negatieve dingen in mijn hoofd heb. Het is juist een neutraal/positief lijstje zoals standvastigheid. En zo zijn er meer van die verschillen. ๐