Mijn zoon, 8 jaar, slaapt eigenlijk alle avonden laat. Meestal is het rond 22uur voor hij slaapt.

Het is altijd al een slechte slaper geweest. We hebben al best wat dingen geprobeerd om hem vroeger te laten slapen, maar helaas.

Hij kan opzich wel tegen weinig slaap maar ik merk dat hij regelmatig toch een kort lontje heeft, hij ziet witjes.

Iemand nog tips die we kunnen proberen?

Hier hetzelfde alleen is het verschil dat hij echt goed tegen weinig slaap kan. Lijkt me lastig als dat niet zo is. Onze 8 jarige was een enorme huilbaby en drama slaper. Nu gaat hij altijd laat slapen en vroeg wakker (maar gaat wel gewoon rond 20 naar bed hoor maar hij leest en rommelt dan op zijn kamer. Vaak tot 22 maar ook periodes dat hij wel om 21.00 slaapt. Hij regelt het zelf.

is het zo dat hij wel moe is maar niet de slaap
Kan vatten? Want dan zou je kunnen kijken naar bijv kinder mediatie? Met van die muziek? Of lezen? Misschien wordt hij daar moe van?

Hopsatee [verwijderd] hij is inderdaad wel moe, niet perse savonds maar wel na een periode van laat slapen. Op een gegeven moment gaan we dat wel merken haha.

Het is echt een denker en zijn hoofd zit altijd vol. Hij kan ook niet rustig zitten of liggen. Gaat uit bed, komt een paar keer beneden voor een kus, soms zien we de volgende dag dat hij met lego bezig is geweest.
    Hij kan heel moeilijk zn rust vinden. Hij heeft veel uitdaging nodig overdag om zijn hoofd rustig te krijgen.
    In de vakanties is het vaak wel 23uur voor hij slaapt maar dan kan hij uitslapen.

Lezen doet hij opzich wel savonds. Maar niet altijd, muziek helpt niet.

We hebben hem een tijd savonds zijn dag laten opschrijven zodat dat hem misschien rust zou geven, samen zitten en een boekje lezen voor het slapen, douchen voor het slapen. Maar tot nu toe helpt het niet echt

En sporten? Bv elke avond even 7-10 km wandelen? Wij wandelen dagelijks 5-7 km met onze 5 jarige, na het avondeten. Ook omdat hij anders pas heel laat slaapt (en niet kan uitslapen). Zo ligt hij vaak al om 2030 te slapen en dan red hij het prima met om 6/630 opstaan.

12 dagen later

[verwijderd] nog een beetje hetzelfde. Gisteravond was het ook 22uur geweest voor hij sliep.
        Stuk lopen maakt tot nu toe geen verschil.
        Ik ben bang dat het gewoon bij hem hoort.

Iemand ervaring met verzwaringsdekens? Ik twijfel om dat nog te proberen maar ze zijn best prijzig

Mn moeder had laatst via lidl shop een verzwaringsdeken gekocht, was ook prima kwaliteit zei ze.
          Daarnaast mag je een internetaankoop bijna altijd binnen zoveel dagen terugsturen, daarom heb ik hem ook besteld een paar maanden terug, en zeker niet terug gestuurd.

C slaapt ook altijd moeizaam in, slaapverhaaltjes van de calm app helpen wel bij hem.

Ik heb een verzwaringsdeken van calmzy en ze hebben ook kinderdekens (minder zwaar dan een volwassen deken). Ik mocht de deken tien 30 dagen proberen en terugsturen als het niet beviel. Ik weet alleen niet of ze dat nog steeds doen.

Bedankt! Ik ga eens even kijken.

Het lijkt wel of hij alleen maar moe word als hij voldoende uitdaging heeft gehad. Hij loopt voor op zijn leeftijdsgenoten, mentaal, niet op het sociale vlak.
          Van lichamelijke inspanning krijgt hij zijn hoofd niet tot rust.

[verwijderd] gaan we proberen!
          En ik heb ook een verzwaringsdeken besteld. Ben benieuwd.
          Hij kwam net alweer huilend naar beneden dat hij niet kan slapen. Hij krijgt dat hoofd gewoon niet tot rust

Huismoeke och wat sneu, maar ook zo herkenbaar!

Hier zelfde verhaal (wel stukje jonger, 5,5).

Hier hoort het deels bij haar maar gaat ook vaak samen met gebrek aan uitdaging op school. Ze gaat dan “duf” naar bed maar niet per se echt moe/voldaan.

Slaaptunnel schijnt ook goed te werken.