Hopsatee ik bedoelde mijn vraag vooral in de zin van als je doel een geheel stressloze week is, is dit inderdaad niet manier. Als het onderzoeken is wat anders kan om minder stress te ervaren, dan is dit mogelijk een idee.
Hopsatee Maar dingen die jij noemt zou ik niet weten hoe.
Het idee van zo week is dat je eraan begint, zonder te weten hoe het anders moet. Anders hoef je ook niet zo week te volgen, want dan weet je het al. De eerste keer dat ik het deed was het juist vanwege teveel stress. Ik had kleine kinderen, volgde een opleiding aan de andere kant van het land waar ik elke week een werkdag heen moest met 5 uur reistijd plus huiswerk, waren we zelf eigenhandig een huis aan het verbouwen zonder ervaring en werkte ik er ook nog volop naast. Juist, omdat ik daardoor zoveel stress ervaarde en regelmatig dacht dat ik gek werd van alle druk, begon ik hieraan. Er moest wat anders, maar ik wist echt niet meer hoe. Heel veel had ik geen invloed op of dat dacht ik toen in ieder geval, dus wilde ik ontdekken of mijn ideeen klopte of dat er toch ergens nog ruimte was in gedrag of gedachtes.
Het gaat dus niet enkel om gedragsveranderingen zoals gezonder eten, yoga etc., maar vooral om een week lang heel bewust met alles bezig te zijn en te reflecteren. Vaak op een bepaalde vraag. Het plantaardig eten, yoga, schrijven, geen schermtijd etc. is voor mij een middel en geen doel op zich. Zoals ik het beschrijf is het de praktische manier waarop ik zo week invul, maar het kan ook anders praktisch ingevuld worden. Dit is puur een voorbeeld wat voor mij werkt. Wat mijn ‘ik noem het maar even onderliggende intentie’ voor deze week gaat zijn weet ik ook nog niet, maar daarvoor gebruik ik de voorbereidingsweek. Heb al wel ideeen, maar vind het prettig om mij echt op één vraag te richten ipv meerderen.
Edit: ik bedoel trouwens niet dat jij dit moet doen hè, maar dit is de reden waarom ik zo week doe en wat mijn doel is hiermee. Het is voor mij dus wat dieper dan gezond eten en dagelijks aan yoga doen.