iMoeder
Dit zijn mijn wisselingen:
Ontbijt
Croissantjes, AH appelflap, witbrood met hagelslag, of soms yoghurt met granola en sommige periodes havermoutpap.
Dit heb ik vervangen voor:
- 200 ml yoghurt of kwark met fruit, klein beetje granola voor de smaak (15 gr), 5 gr pittenmix en een klein beetje golden syrup om het lekker te maken.
- Of havermoutpap met melk, een paar rozijnen en pumpkingspice kruiden. Soms doe ik er een banaan door.
- Heel soms maak ik havermout/ei/banaan pannenkoekjes met wat warme kersen.
- In het weekend eet ik wel eens 3 mini broodjes van zo'n party mix.
Lunch
Ik at voor mijn switches vaak 3 witte boterhammen met boter en kaas. Of ik nam verse soep mee met een kaal broodje. Thuis lunchte ik vaak met wit brood met hagelslag of een tosti (3 boterhammen). Ook af en toe een gebakken ei op brood.
- Soms eet ik nog steeds een gebakken ei, maar dan bak ik er groente in mee zoals ui of paprika.
- Op werk eet ik tegenwoordig heel vaak volkoren, meergranen beschuiten met een groentespread, of met cottage cheese met bijvoorbeeld een gekookt ei of cherry tomaatjes. Een beschuit met wat halvarine en 30+ kaas eet ik ook wel, maar dat vind ik dan wat saai.
- Soms neem ik eten van de avond ervoor mee, of dus verse soep.
- Op het moment eet ik geen crackers of brood in de middag.
Het avondeten is allemaal hetzelfde gebleven, omdat dit al gezond was. We gebruikten al veel volkoren producten en dat blijven we doen. Wel eet ik minder grote porties. Toetjes eet ik bijna niet, af en toe een Oppo ijsje.
Tussendoortjes zijn voor mij leven! Voorheen at ik op mijn werk (4 dagen pw) elke dag wel iets uit de automaat, of traktaties. Nu eet ik dat bijna niet meer, alleen als de taart echt heel lekker is.
Ik neem wel van huis bijvoorbeeld af en toe een stuk suikervrij ontbijtkoek mee of gedroogde mango. Dit is allemaal niet zo hoog in kcal, dus dat kan geen kwaad.
Na het eten snoep ik wel graag nog wat lekkers. Dat kan mijn Oppo ijsje zijn of bijvoorbeeld taaitaai, zover het nog in mijn kcal 'budget' past. Ik probeer ook vaker fruit te eten. Voorheen at ik soms dagen geen fruit. Nu probeer ik het in eten te verwerken of eerst fruit te eten voor ik wat anders pak.
Drinken
Ik drink echt veeel te weinig en slecht. Ik heb al jaaaaaren een cafeïne verslaving, waardoor ik iedere dag (zero) energieblikjes drink. In sommige periodes zijn dit er 2 per dag, maar liever houd ik het op 1. Ook drink ik graag cola zero. Gemiddeld komt dit uit op 0,5 liter per dag (klein flesje). Ik probeer steeds meer thee te drinken, maar gewoon water is me nog nooit gelukt. In de zomer gaat dat wat makkelijker, maar zeker in de winter is het drama. Behalve tijdens het avondeten, dan drink ik 1 glas van ongeveer 200 ml.
Ik drink overigens geen alcohol of sapjes.
Mijn onderhoud zonder sporten zit op ongeveer 1800 kcal. Met een avondje sport 2000 kcal. (Ik ben 168 met nu 84 kilo, dat was 94,8 toen ik begon.)
Sinds ik naar Marrakech geweest ben, vond ik het het ontzettend lastig om weer terug te gaan in het ritme waarmee ik ben afgevallen. Wellicht had dat ook te maken met het behalen van de eerste grote mijlpaal (-10 kilo).
Het echt onder die 1800 kcal blijven en niet continue te snoepen was lastig. Dat heb ik op een gegeven moment een beetje losgelaten, maar het gevolg was dat ik ook geen motivatie meer op kon brengen voor de gezonde maaltijden.
Ik heb van alles geprobeerd om die knop weer om te krijgen: moodboard maken, influencers volgen en kookboeken lenen om nieuwe inspiratie te krijgen voor afwisseling. Mijn oude (kleinere) kleren nog een keer passen en als doel stellen. Foto's maken en omtrekken meten. Andere doelen gesteld zoals Mudrun gaan doen etc. Korte termijn en lange termijn doelen en beloningen, maar ik kreeg het niet voor elkaar!
Ik heb 1,5 week geleden gezegd dat ik even een pauze van 2 weken wilde nemen van het tracken en gezond eten. Even de druk eraf.
Vanaf eergisteren heb ik weer een beetje motivatie gevonden, maar ik ben bang dat dit over een paar weken ook weer weg is, wanneer ik weer een klein doel behaald heb. Ik stond onder de douche te balen dat mijn buik weer zo rond is, ik weer meer pukkels had e.d. En toen ging de knop wel weer een beetje om. Ik vraag me alleen af voor hoelang dit dan weer is. Overigens heeft mijn gewicht er niet onder geleden. 🙂
Ik heb nu in mijn hoofd dat ik in december niet perse wil afvallen, maar focussen op behoud maar ook genieten van de lekkere dingen. Stiekem wil ik mezelf dan ook wel weer uitdagen om wel af te vallen. Dus wie weet.
Overigens heeft mijn coach ook echt gehamerd op blijven genieten van lekkere dingen hoor. Maar dat is dus niet mijn grootste probleem!
Ik heb nog een flinke weg te gaan qua afvallen, maar mijn grootste valkuil is het niet voldoende eigen maken van deze levenstijl. Als me dat niet zo goed lukt, ben ik bang voor een jojo effect.
Alle tips zijn welkom. 🙂🙂