Huggybird leptine is het verzadigingshormoon ‘ik heb genoeg gehad’ - hormoon en ghreline is het ‘ik wil eten’ hormoon. Slaapgebrek leidt bijv tot een toename van ghreline. Leptine zit opgeslagen in vetcellen, waardoor je zou denken dat je bij overgewicht minder honger hebt. Dat zou inderdaad de bedoeling zijn, maar je hersenen worden door teveel leptine juist ongevoelig /resistent voor leptine. Hierdoor voel je dus niet meer goed of je vol zit. Als je afvalt worden je vetcellen platter, maar niet minder. Daarom kan het ook zo lastig zijn om op gewicht te blijven na het afvallen. Je voelt je nooit verzadigd. Mensen die altijd slank zijn geweest hebben minder vetcellen en kennen dit probleem niet.
Koolhydraten verhogen de bloedsuikerspiegel -> insuline piek -> snelle daling bloedsuikerspiegel en er wordt vervolgens weer leptine aangemaakt, omdat je moet eten om de bloedsuikerspiegel te verhogen???
Dit verzin ik trouwens ter plekke, dus geen idee of het klopt, maar ik denk dat hier ergens de verklaring ligt?
Vervolgens vraag ik mij af wat dit met de hersenen doet en waarom koolhydraat arm een positief effect kan hebben op de cognitieve functies?? Er zullen meer hormonen bij betrokken zijn die door de bloed - hersenbarriere heen kunnen. Misschien dat ik daar nog ga induiken. Is wel interssant.