Marloes80 ik hoop dat ik nu niet adviezen ga geven, waar je helemaal niet op zit te wachten. Geef dat gerust dan ook aan!
Wat mij helpt is vaste momenten op de dag waarbij ik mij terugtrek. Hierdoor probeer ik de overprikkeling voor te zijn ipv mij pas terug te trekken als het al teveel is. Als je ziet dat het al teveel is, ben je eigenlijk al te laat. Hij voelt het waarschijnlijk sowieso niet of slecht aan, dus is daardoor afhankelijk van anderen die het zien en/ of dus van een vast programma met rustmomenten. De momenten zijn bij mij dus echt structureel ingebouwd in mijn dagprogramma op vaste tijden en hebben ook maandenlang op een whiteboard in de kamer uitgeschreven gestaan. Ik voel het zelf ook niet goed aan, maar mijn omgeving ziet het heel duidelijk. Door vaste rustmomenten in te plannen ben ik minder afhankelijk van mijn omgeving. Ik weet niet of hij het ook prettig vindt om daar zelf wat controle over te hebben? (Voor mij is dat nogal een ding)
Met name weekenden zijn qua prikkels ook heel zwaar. Het is helaas niet altijd te voorkomen, maar rustmomenten, oordoppen /noise cancelling koptelefoon, duidelijke afspraken met de kinderen over door elkaar heen praten etc., 1 onderwerp tegelijk, geen muziek /tv etc kunnen het hopelijk net wat makkelijker voor hem maken? Ik heb hier vanuit de ergotherapeut ook heel veel tips bij gehad. Deze was bij jullie geloof ik ook betrokken toch?