Een eigen topic… getwijfeld, maar denk dat het fijn is om een plek te hebben waar ik van me af kan schrijven.

Flauwgevallen?
Woensdagochtend stuurt T (onze 2e) bij het opstaan een appje: Mam, wat heeft papa gedaan?
Het is dan 7.18 uur en normaal is mijn man dan al lang naar zijn werk vertrokken. Ik ga snel uit bed en maak onze oudste (S) wakker. Ik kleed me snel aan en S is al naar beneden. Als ik in de keuken kom, is S de vloer aan het dweilen. Alles zit onder het bloed.
Mijn man (G) zit op een stoel aan tafel. Hij lijkt afwezig, heeft geen idee dat zijn hoofd en handen onder het bloed zitten. In zijn hoofd zit een flinke snee. We gaan samen naar de badkamer en maken alles schoon. Hij lijkt dan weer helemaal helder en alert. Ik meld hem wel ziek bij zijn werk, gewoon voor de zekerheid en zeg hem rustig aan te doen.

In de ochtend, ik ben ondertussen op mijn werk, laat ik hem, met moeite en tegenzin, toch een afspraak maken bij de huisarts. Misschien moet die wond wel geplakt worden.
De eigen huisarts is niet aanwezig, dus hij moet naar een vervangende arts. Wond hoeft niet geplakt te worden, bloeddruk en suiker worden getest en zijn goed. Ze denkt aan een onschuldige vorm van flauwvallen. Hij gaat naar huis met het advies om over drie weken een afspraak te maken met de eigen huisarts om opnieuw bloeddruk, suiker en ook cholesterol te laten controleren.

Ergens in de week daarna belt hij de eigen huisarts om alvast een afspraak te maken. Daar wordt door de assistente gezegd dat de dokter een extra check niet nodig vindt. G, die nooit bij de dokter komt, vindt dat natuurlijk een prima idee.

Gedurende de week vind ik hem regelmatig in de war. Ik neem aan dat het door de val komt en denk dat hij vast een lichte hersenschudding moet hebben.

Is het een Tia?

Vrijdagavond, we hebben net gegeten. G is even naar boven, terwijl de rest nog beneden is. Hij komt weer naar beneden en staat aan het aanrecht bij de kraan. Hij blijft er doelloos en lang staan. Ik zie het en vang hem op en zet hem op een stoel.
Hij kijkt apathisch en reageert niet op mijn vragen. Ik zie dat zijn linker mondhoek naar beneden hangt. Ik pak mijn telefoon en Google naar testjes bij een tia. Ik maak snel een foto van gezicht. Ik laat hem met zijn wijsvinger zijn puntje van zijn neus aanraken. Hij weet niet wat ik bedoel, doet niks. Ik pak zijn wijsvinger en doe het voor. Dan opnieuw een poging… mis.
Ook de kracht in beide handen is anders. Ondertussen bel ik de huisartsenpost. Na 15 minuten aan de beurt en na overleg met de meldkamer wordt er met spoed een ambulance gestuurd. Ik bel mijn ouders, zodat zij de jongens kunnen opvangen. De ambulance is er snel. Ze voeren allerlei testjes uit. Als ze vragen naar opvallend gedrag zeg ik dat ik hem in de war vind na de val. Dat hij bijvoorbeeld onlangs alles uit de vaatwasser op de verkeerde plek in de keuken had gelegd (hij ruimt altijd de vaatwasser uit). Ze willen hem meenemen naar het ziekenhuis. Mijn ouders, zus en zwager komen binnen. Mijn ouders nemen de kinderen mee. Ik rij alvast naar het ziekenhuis, mijn zus gaat met me mee.
Op de snelweg worden we ingehaald door de ambulance. Sirene en zwaailichten staan aan. We zien de ambulance al snel niet meer.
Ik rij verder en als we bij de SEH aankomen, rijdt de ambulance net de sluis in. We gaan snel naar binnen, het is druk. Waarom gaan mensen niet gewoon overdag naar de huisarts…denk ik. Een man voor ons vraagt wanneer zijn moeder eindelijk geholpen wordt. Het arme vrouwtje is oud en zit al uren te wachten. De dame achter de balie gaat iets voor haar regelen en verlaat haar werkplek… ze blijft lang weg. Ik zeg nog tegen mijn zus, mocht G nu hiernaast een hartaanval krijgen, dan zijn we mooi te laat.
Niet veel later vertelt ze waar hij ligt en doet ze de deur open. Het lijkt eigenlijk weer wel goed te gaan. Ze nemen wat buisjes bloed af en maken een hartfilmpje. Bloeddruk is weg heel hoog, maar daalt ook weer.
De ambulancebroeders hebben erop aangedrongen dat er een ct scan van zijn hoofd gemaakt zou worden. Hij wordt opgehaald voor de scan, hij loopt er zelf naar toe. Mijn zus en ik kijken snel op de gang en hij loopt weer normaal.
Dan begint het wachten…. Het gaat steeds beter en beter. We denken dat we zo weer naar huis mogen tot de arts binnen komt. Ze gaat zitten en haar boodschap is meteen duidelijk. Het is niet goed.
Er zit iets in de hersenen wat er niet hoort te zitten. Op dit moment kunnen het drie dingen zijn:
-een primaire hersentumor,
-een uitzaaiing van een kanker die ergens anders in zijn lichaam zit,
-een atypisch herseninfarct.
Ze geeft aan dat alle drie de opties niet goed zijn. Ik huil, mijn man neemt het schijnbaar gelaten in hem op. Ze willen een mri en nog een scan laten maken, maar het is ondertussen bijna middernacht en in het weekend doen ze dat niet. Er wordt besloten hem op te nemen. Ook dat duurt lang… ondertussen bel ik mijn moeder met het slechte nieuws en vraag haar om de jongens in bed te leggen. Als hij een kamer heeft, vertrekken mijn zus en ik richting huis. Eerst rijden we langs mijn ouders. De jongens slapen al, daarna breng ik mijn zus naar huis en rij naar ons eigen huis.
Ze hebben het licht aangelaten bij de deur en in de hal, zodat ik niet in het donker thuis zou komen. Maar hoeveel licht er ook is, voor nu zie ik het even niet. Ik ga naar bed en huil… hard! Dit was niet wat we hadden afgesproken samen. Ik pak zijn kussen bij me en probeer wat te slapen.

De eerste uitslag
Op maandag wordt er een mri gemaakt en komt de neuroloog langs. Ze legt uit dat ze die dag nog niks zal zeggen over de mri, omdat ze eerst een compleet beeld wil hebben.
Dinsdag staat de scan van zijn romp gepland. Die zou rond 10.00 uur. We hadden afgesproken dat zou komen als de jongens naar school waren, dat zou rond 9.15 uur zijn. Aangekomen bij het ziekenhuis zie ik hem niet voor het raam staan of in zijn bed liggen. Aangekomen bij zijn kamer zegt de verpleegkundige dat hij al is opgehaald omdat er eerder plek was.
Zodra hij terug is, begint het wachten. De spanning bouwt zich op. We gaan nog even naar beneden en halen voor mij een broodje en wat te drinken.
Rond half 2 krijgen we de uitslag. In de romp is niks gevonden. Het is een primaire hersentumor. Slecht nieuws, maar van de 2 opties de minst slechte.
We bekijken samen de mri. Het plekje lijkt klein, ik denk zo’n 2x2 cm, maar ik ben een leek…
Na de uitslag wordt hij ontslagen uit het ziekenhuis. Gebeurt het weer, dan moeten we meteen de poli neurologie bellen, na werktijd 112.

Wat een mega rollercoaster. En wat een ontzettend heftig nieuws. Een ware nachtmerrie lijkt me. Hele dikke knuffel en veel sterkte.

Hebben jullie het de jongens verteld? Hoe.oud zijn ze?
(Sorry voor de vragen, ik snap ook heel goed dat je daar nu geen zin in hebt, dus voel je echt echt niet verplicht te antwoorden. )

Heel heftig 🙁

Ook voor je man, zo raar en onwerkelijk om dit mee te maken. Is hij nog steeds verward of begrijpt hij de situatie goed?

Super veel sterkte voor jullie allemaal <3 en ook alle beterschap gewenst!!

Meis, wat een verhaal. Wat een schrik en wat een heftige tijd gaan jullie tegemoet.

Ik snap je twijfel, maar denk dat je er goed aangedaan hebt om dit topic te openen zodat je het van je af kan schrijven.

Ik zou willen dat ik wat voor je/ jullie kan doen. Voor nu in ieder geval in gedachten bij mij.

🍀

Wat heftig zeg! Het raakt mij enorm als ik je verhaal lees. Wat moeten jullie machteloos hebben gevoeld. Het moet zo onwerkelijk zijn om dit mee te maken en waarschijnlijk nog steeds zoveel vragen. Volgens mij kregen jullie vandaag of morgen toch het behandelplan?

Goed dat je dit topic hebt geopend. Het heeft mij altijd enorm geholpen om mijn verhaal hier te doen. Schrijf lekker van je af 😘

Heel jullie leven ineens op z'n kop 🙁 Hoe zijn je kinderen eronder?

Jeetje wat heftig zeg 😢.
Heel veel sterkte voor jullie allemaal. Hoe gaat het met de kinderen? Ik weet niet hoe oud ze zijn?

Zo is er niets en zo zit je midden in een rollercoaster, wat heftig voor jullie! 😘

Jeetje, wat een verhaal zeg... Wat een spanning voor jullie ♥️

Onze jongens zijn 15, 13 en 11 en zijn volledig op de hoogte.
De oudste is wiebelig (een adhd’er) en houdt mij in de gaten. Hij vraagt niet veel, maar zoekt wel dingen op. Zo wist hij op de avond voor de mri van alles over dat onderzoek te vertellen. Hij wordt op school goed opgevangen. Hij zit op de school waar ik directeur van ben, dus de lijntjes met al zijn docenten en mentoren zijn vanzelfsprekend super kort.

De tweede is heel stil. Trekt zich terug, maar wel met de deuren open zodat hij alles hoort. Heeft het op school tegen 4 klasgenoten verteld. Samen met de mentor letten die 4 lln op hem.

De jongste is de meest gevoelige van allemaal. Die voelt mijn verdriet en samen huilen we af en toe. Als we allemaal op bed liggen, moet hij altijd nog even plassen en komt dan snel nog even langs voor nog een kroel.
Maar hij is ook echt nog een kind. Hij zou voor zijn verjaardag in juni een telefoon krijgen, maar ik zei dat het me handig leek om er nu al eentje te kopen, zodat we samen in de groepsapp konden. En dan zegt ‘ie: mama, misschien kun je beter even wachten, dan kan ik de telefoon van papa.
Hij schrok toen hij het zei, dus we hebben er samen maar even hard om gelachen.

Wat zitten jullie in een heftige tijd… helaas herkenbaar, vooral dat stukje van alleen thuiskomen terwijl je man in het ziekenhuis ligt na dit verschrikkelijke nieuws raakte mij heel erg door herkenbaarheid…
Sterkte lieve Marloes, goed dat je hier je verhaal doet, want in de stroomversnelling van zorgen voor anderen vergeet je jezelf snel… dikke knuffel en ik hoop dat het voor jullie net zo goed afloopt als voor ons 9 jaar geleden. 🙏🏼

• [verwijderd]

Wat een enorme achtbaan zijn jullie in beland zeg.. heel veel sterkte voor jullie allemaal 🌹

Wat zijn jullie in een nachtmerrie beland! Heel veel sterkte!

Heel veel sterkte en moed voor de komende tijd. Ook voor de jongens. Hebben jullie een netwerk waar je op terug kan vallen?

❤️ Veel sterkte en een dikke knuffel! Goed dat je het opschrijft hier..

Och wat heftig allemaal! Heel veel sterkte voor jullie allemaal ❤️

Sterkte vandaag, ik hoop dat jullie goed nieuws krijgen.

Goed dat je je eigen topic hebt geopend. Wat een rollercoaster waar je ineens in zit. Heftig allemaal.
Ook voor de kinderen. Sterkte met alles. En praat hier maar lekker van je af.