Meca ik denk dat ik ongeveer 15% kon verstaan en dat waren met name scheldwoorden. Kut klinkt in het Fries ook als kut 🤣. Iemand naast mij gaf regelmatig een samenvatting, zodat het voor mij wat meer context kreeg.
Non-verbaal was het wel heel goed te volgen. Ook omdat het zo herkenbaar was. Het ging over een jonge vrouw, die een cva kreeg en het daaropvolgend jaar. Naast de fysieke en taalproblemen, ging het vooral over de gevolgen van overprikkeling en hoe heftig deze kunnen zijn. Dat even naar de supermarkt of de ijssalon niet meer mogelijk is, dat het kan klinken alsof je op een schoolplein staat omringd door 100 gillende kinderen etc. Ook over het rouwproces en alle emoties die hierbij horen.Ik heb wat traantjes gelaten (daar hoef je bij mij ook weinig moeite voor te doen 🫣) en ik was niet de enige.
Je kon voor de voorstelling ook een koptelefoon krijgen met allerlei irritante geluiden en daarmee wat gaan drinken om te ervaren hoe het is als geluiden heel hard binnenkomen en je niet meer kan filteren. Deze beleving heb ik maar even overgeslagen. Ik werd zonder al gek van de normale geluiden 😜. In de foyer hadden ze ook overal bordjes staan met uitleg over overprikkeling bij hersenletsel. Ze willen hier duidelijk aandacht voor vragen en ze geven ook prikkelvrije voorstellingen.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn, hier een linkje met de speellijst. https://www.tetrozendal.nl/speeldata