Huggybird bloedfobie is nogal een vreemde eend in de bijt van de fobieën. Bij andere fobieën geven mensen vaak aan dat ze het gevoel hebben dat ze flauwvallen, maar dat is fysiek onmogelijk. Hun hartslag en bloeddruk stijgt juist door angst en het lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten. Flauwvallen is geen handige overlevingsstrategie als je oog in oog komt te staan met een bloeddorstige huisspin in het geval van een spinnenfobie. Bij een bloedfobie gebeurt het tegenovergestelde, hartslag en bloeddruk daalt, waardoor mensen daadwerkelijk kunnen flauwvallen. Waarschijnlijk ook een overlevingsstrategie. Als je erg bloedt en je lijf verlaagt je bloeddruk en hartslag, verlies je minder bloed en is de kans op overleving groter. Alleen niet zo handige reactie met enkel een sneetje in de vinger 😬.
Sommige hebben het enkel als ze zelf bloeden en anderen ook als ze anderen zien bloeden. Vaak zit er ook helemaal geen logische gedachte achter. Wat op dat moment het beste werkt is je bloeddruk verhogen door bijv alle grote spieren in je lijf keihard aan te spannen (quadriceps is de grootste spiergroep in ons lijf en dus het meest effectief om aan te spannen plus kan onopvallend) of te gaan springen. Als je vaak genoeg doet, dan gaat je lijf op een gegeven snappen dat het niet hoeft te overleven door bepaalde lichaamsfuncties te verlagen. Ik oefende met cliënten vaak met zo vingerprikpen voor diabetes. Als laatste stap in de behandeling ben ik een aantal keer met cliënten bloed wezen doneren. Ik vond dit altijd zulke leuke behandelingen. Kort, snel en effectief.
Mocht je dochter ooit een keer zelf willen oefenen. Begin dan echt met een druppeltje bloed op haar vinger icm dansen, springen, gek doen om iig wat succeservaringen op te doen. Vervolgens de tijd dat ze naar het druppeltje bloed kijkt verhogen en vanuit daar verder opbouwen.