Zonnebloem Naar welke leerstoornissen gaat er gekeken worden, Dyslectie/dyscalculie?
Op dit moment nog geen van beiden 😬
De test die ze nu krijgt doet alles behalve die.. Maar ik hoop dat de uitslag straks wel wat meer mogelijkheden gaat geven om daarop te mogen testen als we kunnen aantonen dat er wel degelijk een noodzaak voor is. Ze komt er nu steeds nét niet voor in aanmerking. Ze scoorde 0.2 te hoog op een screening voor dyscalculie, of als ze 6 maanden volledig stil moet staan stijgt haar lijn nog net wel iets op het laatste moment, of ze staat nog steeds redelijk qua cijfers omdat ze een specifiek thema net wél snapte en die haar gemiddelde omhoog trok...
Qua hoofdrekenen zit ze nog steeds op groep 4 niveau, ze kan niet automatiseren, rekent op haar vingers, maarja, ze weet hoe een rekenmachine werkt 🤷♀️
Ze snapt ook gewoon de principes als lengte x breedte = oppervlakte, weet wat een gelijkbenige driehoek is, hoe een kompasroos werkt, dus ze haalt steeds net een voldoende..
Allemaal heel leuk dus, maar de hoeveelheid moeite die het haar kost is gewoon niet in verhouding. Ik hoop dat we met het dossier dus straks toch deuren kunnen gaan openen die nu nog gesloten zijn, of dat de onderzoeker wegen kan aanwijzen die we nog niet kennen.
Ik heb toevallig vanmorgen het dossier nog eens doorgelezen van het onderzoek uit 2017, en qua iq zat ze toen op verbaal 93, performaal 92, verbaal begrip 97, perceptuele organisatie 90, en verwerkingssnelheid 105.
Dus ze is niet dom, maar haar hoofd werkt gewoon zó anders dat het binnen het schoolsysteem gewoon niet past. Mega frustrerend, en omdat ze nog steeds geen antwoorden heeft over waarom het niet lukt, vult ze zelf maar in dat ze wél dom is. Want andere kinderen kunnen het wel 🤷♀️
Dus ik hoop echt dat ze nu wel antwoorden gaat krijgen, en daarmee deuren naar nog meer antwoorden kan openen..