Zonnebloem Ik woon in een eengezinswoning met een beneden en bovenverdieping.

Mij is daar niks over gezegd dat ik weinig mag traplopen.

Ik heb een hb van 6,5. Een ijzer van 5, ferritine van 6 etc. Geen idee of dat al onder ernstige bloedarmoede valt

Soturi die van jou is wel hoger als de mijne, mijn hb is telkens 4.3 en ijzer 4 en ferritine was bijna niet meer aanwezig. 😬

Maar goed, ik zou daar dus een beetje op letten, stofzuigen kost bijvoorbeeld ook veel energie.

Soturi geen idee. Ik vind vitamine D te kort heftiger.🙈 Dan kan ik geen stap meer zetten, maar bloedarmoede daar kan ik nog alles mee. Ik weet dat ik nu ook weer bloedarmoede heb maar ik heb gewoon geen zin om weer langs de huisarts te moeten.

Bij de fysio gaat het ook nog prima, die vent gelooft niet dat ik bloedarmoede heb. Dan moet ik 5 minuten roeien en dat doe ik dan ook gemiddeld met 30 km per uur. 🤪 Ze vonden het ook vreemd dat ik na de bevalling nog gewoon kon lopen terwijl er toen ivm bloedarmoede over een bloedtransfusie werd gepraat. Ik heb geen idee hoe ik het doe.

Ik zie net dat ik nog een kuur heb liggen die is tot 11 2023 goed dus daar begin ik nu braaf mee 2 keer per dag. 😬

Welke heb jij?

Zonnebloem

Van dat traplopen wist ik ook niet.
      Mijn hb is standaard tussen de 3 en 5, krijgen ze ook niet hoger, behalve als ik weer heel vaak aan infuus ga. Ik heb altijd heel veel moeite met de trap (vooral op mijn werk, 4 verdiepingen) en dacht altijd, ik ben gewoon te log, geen conditie), maar nu denk ik, misschien heeft het hier wel mee te maken.

• [verwijderd]

1986Lynn ik las ergens dat als een laag hb langzaam ontstaat je lichaam ermee leert omgaan en je minder klachten ervaart dan als hij opeens gaat kelderen.

In principe mag je gewoon alles doen wat je wil, ook traplopen hoor, het is alleen zo dat door een laag hb je minder zuurstof rondpompt en daardoor ben je sneller buiten adem / zie je sterretjes / snelle hartslag / hoofdpijn / kans op flauwvallen / vallen. Het is gewoon heel vermoeiend. Het heeft inderdaad niets met conditie te maken maar alles met de hoeveelheid zuurstof in je bloed. Lief zijn voor jezelf en gewoon maar de lift pakken 😜

1986Lynn hier in het ziekenhuis werd het echt direct gezegd. Energie sparen en niet onnodig (dat is natuurlijk een breed begrip want wat is onnodig?🤪) dingen doen zoals traplopen. Ook de kraamverzorgster zei het direct.

Ik denk dus dat het moeilijk kunnen traplopen daar aan ligt, traplopen is echt zwaar als je bloedarmoede hebt.
        Ben jij wel eens bij de internist geweest om uit te zoeken waar de bloedarmoede telkens vandaan komt en hoe het komt dat je hb standaard te laag is? Het zou -denk ik- al heel fijn zijn als je hb 6 is.
        3 is wel heel laag, ik vind 4.2 al ontzettend laag. De meeste kunnen bij een hb van 5 al bijna niks meer. Sinds een tijdje krijg ik snelwerkende ijzertabletten van 200mg, die moet ik 2 keer per dag slikken. Dat schijnt je lichaam beter op te nemen en je word er minder misselijk van. (Heb al 7 soorten ijzertabletten/bruistabletten gehad als het er niet meer zijn maar ik werd er echt ziek van en voor een infuus ben ik allergisch)

Ontzettend rot dat je lichaam het ook zo moeilijk opneemt zeg.

Zonnebloem

Dat komt doordat mijn darmen medicatie heel slecht opnemen, ziekte van Crohn. Mijn HB is nog nooit hoog geweest, maar na de jongens is het ook niet meer gelukt om te laten stijgen. Krijg wel regelmatig boost van 6 dagen infuus ofzo, maar dan nog wordt het 5.

Ik slaap ook eigenlijk elke dag wel een keertje extra of op werkdagen al vanaf 20.00/20.30 en dan 2 uurtjes en dan kan ik nog even met man kletsen of op social media en dan weer slapen.