Hopsatee Nou ja, eerlijk gezegd vind ik daar dus wèl wat van. Ik vind niet dat het verlangen naar een kind vergelijkbaar is met het verlangen vele verre vliegreizen te maken. Die kinderwens is zo'n wezenlijke wens, die diep verankerd ligt in ons mens-zijn. Tuurlijk kan iemand ook heel graag iets van de wereld willen zien, maar als dat vervolgens om wat voor redenen dan ook niet gebeurd, is dat iets waar iemand zich overheen kan zetten. Er bestaan vele documentaires en tv-programma's die het leed van ongewenste kinderloosheid aantonen. Dat zijn vaak echte tranentrekkers. Er bestaan geen documentaires en programma's die laten zien hoe veel mensen lijden omdat ze (bijv. wegens geldgebrek) niet op vakantie kunnen naar de andere kant van de wereld. Zulke documentaires zouden denk ik vooral hoon oogsten. Mensen zouden zeggen dat de slachtoffers die in beeld worden gebracht verwend zijn, niet moeten zeuren en dankbaar moeten zijn dat hun écht leed bespaard blijft. Het is gewoon van een totaal andere orde. Het idee dat je het krijgen van kinderen aan banden zou leggen i.v.m. het klimaat vind ik moreel verwerpelijk. Het aan banden leggen van het maken van verre vliegreizen i.v.m. het klimaat vind ik echter juist een goed idee. I.t.t. het eerste vind ik dat een "offer" dat je van mensen kunt vragen.