Ik merk dat ik bij alles wat ik lees zoveel gedachten heb, dat ik gewoon niet eens weet waar te beginnen met reageren. Ik denk ook niet dat het nodig is overal op te reageren: iedereen heeft recht op zijn eigen mening. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Toch wil ik een aantal dingen aanstippen.
Honkeytonk [verwijderd] Het idee dat deze actie niet gaat over hulp aan zwangeren die voor de keuze van abortus staan. Dat is geen terechte kritiek. Toegegeven: in de folder gaat het daar niet over en ook op de website kom je dat niet op de eerste pagina tegen. Het staat echter wel degelijk op meerdere pagina's op de website genoemd dat er hulp is, met een link naar een andere website waar vrouwen dan terecht kunnen.
Het idee van o.a. aardbeitjes dat het zo confronterend zou zijn voor vrouwen die een abortus hebben ondergaan. Ik snap niet helemaal waarom dat zo ontzettend confronterend zou zijn. Er staan namelijk alleen maar feiten in die folder. Er wordt niemand veroordeeld om zijn keuze, er wordt niet gezegd dat abortus moord is, er wordt niet opgeroepen om te gaan protesteren bij abortusklinieken of abortus weer te verbieden. Er wordt hier steeds gezegd dat deze vrouwen de keuze voor abortus heus weloverwogen maken. Dan neem ik aan dat ze al op de hoogte waren van de genoemde feiten, dus dan kunnen die toch niet zo heel schokkend zijn? Bovendien, als zij hun keuze weloverwogen gemaakt hebben en daar achter staan, is dat toch prima? Dan zegt deze folder niet: jij hebt je kind vermoord, of jij bent moreel verwerpelijk. Deze folder gaat daar helemaal niet over.
Nescio Het idee dat het bij wet geregeld is en je er dus vandaan moet blijven. Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Dan zou je niks wat bij wet geregeld is meer mogen verbeteren. Er wordt in de folder en op de site niet opgeroepen om abortus weer te verbieden. Dat is ook niet het doel van de campagne. Waarom mag je dan niet dingen benoemen zoals ze zijn en met voorstellen komen ter verbetering?
Ik ben heus niet naïef. Ik snap dat de mensen achter deze organisatie eigenlijk willen dat abortus verboden wordt. Maar dat is niet waar deze campagne of deze folder over gaan. Mogen ze dan - vanwege het simpele feit dat ze tegen abortus zijn - helemaal niks meer zeggen over hoe het nu gaat en hoe het verbeterd kan worden? Als je dat verhaal leest van [verwijderd], dat er verschillende instanties gezegd hebben dat ze haar alleen konden helpen als ze voor abortus zou kiezen...! Afgezien dat je dan niet meer van een vrije keus kan spreken... dat is toch absurd!!! Deze organisatie (en ja, ook de SGP) maakt zich al jaren hard voor het verbeteren van hulp en begeleiding voor vrouwen die er voor kiezen om toch hun kind op de wereld te zetten. En nee, dat is niet hulp tot aan de geboorte, om maar koste wat het kost abortus te voorkomen, en daarna: toedeloe. Ze helpen ook de bevallen moeders nog een tijd op weg met allerlei zaken. Ze willen echt kind EN moeder helpen. Als die hulp voor zwangeren en moeders verbetert is, zodat zwangeren zich niet genoodzaakt voelen om voor abortus te kiezen, dan is dat toch alleen maar goed? Dàt is wat ze met deze campagne willen! En dàn wordt de keuze voor abortus pas écht een vrije keus!
Verder ben ik het eens met alles wat @Sevenof9 zegt over leven in een vrij land en aandacht mogen vragen voor iets wat in jou ogen een probleem is.
Dus:
- Snap ik het dat je voor "baas in eigen buik" bent? Zeker! Dat ben ik ook!
- Snap ik dat je het niet eens bent met de volledige visie van deze organisatie? Ja zeker. Ben ik ook niet.
- Snap ik dat je deze folder niet in je brievenbus wil? Ook nog wel. Ik krijg ondanks mijn ja/nee-sticker ook vaak genoeg allerhande folders die ik liever niet had willen hebben.
- Snap ik dat iemand zich enorm opwindt over deze campagne en vindt dat die verboden zou moeten zijn? Nee, sorry, dat begrijp ik niet.