[verwijderd] ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar mijn eerste hypotheek was ook ruim 25% van ons netto inkomen. Ik vond het echt een enorm bedrag in vergelijking met mijn sociale woningbouw huurhuis. Argumenten voor ons om het wel te doen waren; inkomen gaat nog stijgen, we gaan inleveren, maar kunnen rondkomen en andere vaste lasten stijgen niet of verminderen zelfs. In ons geval minder energiekosten door toen een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning te kopen.
Met ons huidige huis zou ik het niet doen. Ons inkomen stijgt nu nog nauwelijks, afhankelijk van 2 auto’s ivm geen ov in de buurt, enorme energie en onderhoudskosten van een 100 jaar oude woning etc. Dan is 25% verhoudingsgewijs teveel. Eigenlijk wil ik vooral zeggen, kijk naar het totaalplaatje. Die 25% zegt niet altijd zoveel. Zet de andere lasten hierbij ook op een rijtje en kijk wat je overhoudt. Hou ook rekening met of je inkomen nog gaat stijgen in de toekomst en kun je eventueel kopen met NHG garantie? (bestaat dat eigenlijk nog? - gaf ons veel rust).