Tantetil in een notendop? Mijn zwager heeft twee weken vastgezeten. Hij werd thuis opgehaald en kon zo de cel in.
Meen jaar geleden heeft hij iemand op zn smoel geslagen en daar is aangifte van gedaan. Taakstraf gekregen etc. Heeft een intake-afspraak gehad bij de reclassering die hij was vergeten. Dus nieuwe afspraak gemaakt, vervolgens ook geweest en nooit weer wat van gehoord. Nu had de reclassering aan de rechtbank doorgegeven dat hij zijn afspraken niet was nagekomen en hij nooit was geweest. Dus hij werd opgepakt om zijn taakstraf uit te zitten op het bureau. Oké, grote fout van de reclassering, dat absoluut.
Maar die sukkel heeft er nooit een advocaat bij gehad, nooit gebeld met de reclassering terwijl hij 100x heeft gezegd dat hij het vreemd vindt dat hij maar niks hoorde. Hardop blèren dat hij hoopt dat ze het gewoon zijn vergeten en hij zich koest houdt bla bla bla. Terwijl in de eerste brief duidelijk vermeld staat dat als hij zijn taakstraf niet uitvoert, die straf wordt omgezet naar een celstraf. 75 dagen zou hij dan moeten zitten.
Dus tja, toen zat hij ineens vast en kon de huur niet opgehoest worden omdat hij zzp-er is. Dus huur opzeggen was de enige optie. Binnen 1,5 week moest ze eruit. Maar wel zwanger en een peuter van 3 hebben rondlopen. Meteen nadat hij vastgezet wordt kon mijn schoonzusje een advocaat regelen, bezwaarschrift ingediend, achter de reclassering aangebeld etc. Nu zijn we een week verder en heeft de advocaat binnen een half uur kunnen regelen dat hij vrij komt en zijn oorspronkelijke taakstraf weer in gaat.
Men als alles nu gewoon tegenzat, oké. Maar hij was gewoon te lui en te laks om het goed geregeld te krijgen.
Dat heb ik gezegd (wel wat vriendelijker haha) en dat hij überhaupt niemand had moeten slaan. Maar ja...... blijkbaar zijn de straffen in Nederland overal te laag voor, behalve als je er zelf middenin zit🙄
en die eikel is nu onderweg naar huis, terwijl wij al 1,5 week aan het zwoegen zijn geweest en het huis eind van de middag opgeleverd is.
Dit alles was te voorkomen geweest. Maar ja, daar moet je wel wat moeite voor doen.