Trees ik kwam erachter toen wij het ziekenhuis traject ingingen om kinderen te kunnen krijgen. Mijn amh waarde was heel laag voor mijn leeftijd en ik kreeg te horen dat ik vervroegd in de overgang zou gaan. Dat was trouwens niet de reden dat ik maar niet zwanger raakte. Dat lag bij mijn man.
Zo rond mijn 40e begon mijn cyclus onregelmatig, korter op elkaar en erg hevig te worden. Met als gevolg hele erge vermoeidheid rond mijn menstruatie, ik denk door het hevige bloedverlies. Ook depressieve gevoelens en het gevoel dat alles teveel word, worden heel sterk in de paar dagen voor mijn menstruatie.
Het is echt een kwestie van steeds meer symptomen verspreid over jaren. Inmiddels ben ik 45 en duurt mijn cyclus juist langer. Ik menstrueer gerust 2 maanden niet en als het komt, lijkt het meer op een paar dagen spotting. Mijn silhouet is rechter, minder taille, ik heb wel voller haar, dat schijnt meestal andersom te zijn. De opvliegers zijn er, soms een weekje wat meer maar nu sporadisch, slecht slapen, snel overprikkeld zijn, nacht zweten. En oh ja, vaker droog tijdens sex, voelt dan echt niet prettig.
Ik heb wel het idee dat ik echt tegen het einde aan zit, vooral omdat het bloeden veeeeel minder is nu en steeds langer wegblijft. En heel eerlijk? Ik zal blij zijn als het wegblijft!! Ik heb vooral moeite met de emotionele worsteling zo rond mijn menstruatie, of wat daar nog van over is. Ik kom dan ook echt ruim 2 kilo aan door vocht. Ik lijk dan op die opgezette pad. Die kilo’s gaan daarna ook wel weer weg, maar toch.
Ik gebruik overigens 0 anticonceptie.
Mocht je nog iets willen weten, vraag maar, misschien is mijn verhaal wat warrig 😌