Femkes ja stom is dat, want natuurlijk weet ik ook wel dat het complete onzin is!
Het is ook een.. mijn hoofd is al genoeg zooi, ik val overal al buiten, ik heb al andere aspecten die ik continu verberg of afzwak, wil ik dat er nog wel bij hebben? (Niet dat ik een keuze heb natuurlijk, maar kop in het zand steken werkte de afgelopen jaren prima. Behalve dan misschien niet..)
Maar gisteren ben ik dus meer gaan lezen omdat mijn vriend dat ook weer zei, en het gaat zo veel verder dan ik dacht. Ik heb geen idee of ik echt zo intelligent ben. Online iq-testen zeggen van wel, maar dat neem ik niet serieus want het is maar een online test. Ik ben een keer door het uwv getest en toen kwam ik ruim boven de grens, maar dat is al zo lang geleden en was niet officieel, dat was gewoon onderdeel van een beroepskeuze test. Dus dat telt ook niet. (Ik weet de uitslag nog, maar durf hem hier niet op te schrijven 😶)
Die X staat tot Y als A staat tot B opgaven doe ik in mijn slaap, ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die dat niet compleet logisch vinden. Maar tegelijkertijd moet je mij geen exacte vakken laten doen want dat kan ik echt niet. Er zijn dingen die voor iedereen zo simpel zijn en ik gewoon niet kan, en niet eens zou durven opbiechten want ik word keihard uitgelachen als ik het zou zeggen.
En door mijn hele leven faalangst heb ik ook geen goed beeld van mijn intelligentie omdat ik niet weet in hoeverre ik onderpresteer of gewoon helemaal niet zo intelligent ben? Ik heb al 15 jaar niks zinnigs meer gedaan.. en het feit dat ik geen diploma's heb weegt zó zwaar op me dat ik mezelf automatisch als dom beschouw, dus ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik dat niet ben.. Het kán gewoon niet zo zijn, want ik ben toch gewoon dom?? 😥
Maar gisteren kwam ik een stuk tegen wat veel breder was dan alleen intelligentie en het leek alsof daar net zo goed mijn naam had kunnen staan. Hoe vaak ik niet in de problemen ben gekomen omdat ik niks aan neem maar altijd kritisch ben (en tegenwoordig maar gewoon onderwerpen vermijd), creativiteit, autonomie, rechtvaardigheid, het aanpassen, de hooggevoeligheid.. het zou zó veel verklaren.
Ergens zit er dan wel een stukje dat ik zeg.. misschien dat het wel kan helpen om mezelf te begrijpen en er mee te leren omgaan. Ik weet het nog niet, ik durf het niet zo goed denk ik..
Ik ben nu bezig met emdr op een ander onderwerp en ik verwacht daar eind dit jaar mee klaar te zijn, daarna starten we met het thema faalangst. Ik denk dat het misschien wel een optie is om dit dan ook met de psycholoog te bespreken gezien het hoogstwaarschijnlijk ook gekoppeld zit aan elkaar.
Bah, dit voelt kwetsbaar om op te schrijven zeg.. 😶