Ik zou er toch wel bovenop zitten. Hygiëne en lichaamsverzorging zijn zaken die je moet aanleren en dat komt doorgaans niet vanzelf... Het is jammer dat hij er zo'n weerstand tegen heeft, maar ik vind het persoonlijk wel heel belangrijk.
Er kan veel gezegd worden over de manier waarop ik opgevoed ben, maar aandacht voor hygiëne, er netjes bijlopen, bestek gebruiken, etc dat was er volop. Werd ook dagelijks gechecked: heb je je handen gewassen? Heb je je tanden gepoetst? Heb je je contactlenzen schoongemaakt?
En het werd benoemd als iets nog wat aandacht nodig had: Je heb droog snot, ga maar even je neus met water wassen. Je hebt een haartje op je kin, pak maar even een pincet. Gebruik een nagelborsteltje, je hebt rouwrandjes.
Ik heb dat nooit negatief ervaren. Die vragen of opmerkingen klonken ook niet kritisch in mijn oren, maar als zorgzaamheid. Ik werd ervoor gecomplimenteerd als ik er verzorgd uitzag, netjes gegeten had etc. Die positieve feedback vond ik heel fijn. Vindt jouw zoon dat niet fijn, als je hem verteld dat hij fris ruikt of er goed uitziet?
Mijn moeder leerde me ook (door uitleggen, niet door erbij te zijn) hoe ik me moest wassen onder de douche. op welke plekken van mijn lijf ik zeep moest gebruiken en waar ik alleen water moest gebruiken. Hoeveel zeep ik moest pakken, welke zeep voor welk deel, hoe vaak ik me moest wassen, hoe ik me daarna goed kon afdrogen. Hoe ik mijn tanden moest poetsen, hoe ik een schone adem hield. Hoe ik een wondje moest schoonhouden, hoe ik mijn nagelriemen moest terugduwen. Hoe ik ongewenst neushaar netjes kon knippen, noem maar op. Ze maakte me er ook alert op dat mensen die stinken of vies zijn minder fijn gevonden worden om mee om te gaan. Dat klinkt misschien heel hard, maar zo is het wel... als je stinkt of als mensen een weerzin tegen te hebben omdat je vergroeide gele nagels hebt, dat is niet leuk. Sommige dingen zijn ook ongezond om niet schoon en netjes te houden.
Nouja, lang verhaal. Maar het is een van dingen waar ik mijn moeder heel dankbaar voor ben, dat ze hier zoveel aandacht voor had. Ik weet uit ervaringen van vrienden dat lang niet iedereen dit zo geleerd heeft als kind.