Ik heb een dilemma/vraag over mijn zoon. Hij is 8 jaar en zich niet erg bewust van persoonlijke hygiëne. Vanmiddag haalde ik hem op uit school en hij had een snottebel, opgedroogd snot en etensresten op zijn gezicht zitten.
Daarnaast eet hij met zijn mond open en is zijn favoriete gezichtshouding in rust met z’n tong uit z’n mond. Die steekt hij dan over z’n bovenlip richting z’n neus.
Ook heeft hij wat moeite met plassen, en dat gaat nog regelmatig in z’n broek. Wast nooit uit zichzelf z’n handen of trekt door.
Als ik het zo opschrijf is hij best een vieslak eigenlijk… toch is het een lieve jongen, gezellig en lichtelijk onzeker/faalangst.
Ik weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Ik wil hem niet constant corrigeren. De dingen waar ik hem nu op wijs zijn mond dicht eten en tong naar binnen
Ik stuur hem naar de wc, ik snuit zijn neus en was zijn gezicht. Thuis is hij dus redelijk schoon, maar op school…
Voor het plassen hebben we lange tijd bij een bekkenfysio geweest, maar zonder resultaat. Of tenminste, toen ging het even beter en aangezien hij er zo’n hekel aan had zijn we gestopt, helaas nu weer vaak natte broeken.
Waar zouden jullie mee beginnen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken, het liefst op een positieve manier?