Ik heb een dilemma/vraag over mijn zoon. Hij is 8 jaar en zich niet erg bewust van persoonlijke hygiëne. Vanmiddag haalde ik hem op uit school en hij had een snottebel, opgedroogd snot en etensresten op zijn gezicht zitten.
Daarnaast eet hij met zijn mond open en is zijn favoriete gezichtshouding in rust met z’n tong uit z’n mond. Die steekt hij dan over z’n bovenlip richting z’n neus.
Ook heeft hij wat moeite met plassen, en dat gaat nog regelmatig in z’n broek. Wast nooit uit zichzelf z’n handen of trekt door.

Als ik het zo opschrijf is hij best een vieslak eigenlijk… toch is het een lieve jongen, gezellig en lichtelijk onzeker/faalangst.

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Ik wil hem niet constant corrigeren. De dingen waar ik hem nu op wijs zijn mond dicht eten en tong naar binnen

Ik stuur hem naar de wc, ik snuit zijn neus en was zijn gezicht. Thuis is hij dus redelijk schoon, maar op school…
Voor het plassen hebben we lange tijd bij een bekkenfysio geweest, maar zonder resultaat. Of tenminste, toen ging het even beter en aangezien hij er zo’n hekel aan had zijn we gestopt, helaas nu weer vaak natte broeken.

Waar zouden jullie mee beginnen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken, het liefst op een positieve manier?

Rosemary ik zou het met hem bespreken en aangeven dat het fijn is als iedereen schoon de deur uit gaat, dat iedereen dat moet leren en dat jij hem daarbij gaat helpen. Misschien een spiegel op zijn hoogte hangen met een pak snoeten doekjes er naast en hem zo aanleren dat hij voor hij het huis verlaat, of na elke maaltijd in de spiegel kijkt en zijn snoet schoon maakt. Dan of tussendoor kun je zeggen ‘kijk je even in de spiegel😊?’ En dan weet hij ‘oh ja even mijn mond/ neus schoon maken’.
    Aangeven dat hij dat op school ook kan doen en misschien de juf/meester hem er ook subtiel op te attenderen. Ik doe dat zelf ook bij kinderen op school, dan zeg ik, afhankelijk van de leeftijd, ‘je hebt pasta aan jouw wang, kijk maar even in de spiegel en maak het maar schoon’ als ze wat ouder zijn fluister ik in het oor ‘ga je even je mond schoon maken’ met een glimlach en een knipoog.
    Met plassen misschien vaste tijden afspreken dat hij naar de wc gaat, dat kan op school ook heel makkelijk. Gewoon een seintje met de juf of meester afspreken dan hoeft het niet hard op door de klas.

Rosemary Als ik het zo opschrijf is hij best een vieslak eigenlijk… toch is het een lieve jongen, gezellig en lichtelijk onzeker/faalangst.

Het een sluit het ander natuurlijk niet uit hè 😉

Ik heb verder helaas geen tips.

Rosemary Ik weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Ik wil hem niet constant corrigeren.

Dit een poosje toch juist wel doen. Mijn jongens heb ik ook een tijdje als een soort drill instructor er bovenop moeten zitten met dingen als met mes en vork eten, niet smakken, tanden poetsen en handen wassen na het toilet. Als je dat een tijd consequent veel doet helpt dat wel. Op z’n beloop laten werkt in mijn ervaring in elk geval niet. En qua faalangst etc maakt het natuurlijk uit hoe je het zegt. Maar je kunt ook best op een vriendelijke manier sturen en aanspreken.

iMoeder Mijn jongens heb ik ook een tijdje als een soort drill instructor er bovenop moeten zitten met dingen als met mes en vork eten

En bij welke leeftijd deed je dat? Ik vind het soms ook lastig om te weten wat ik kan verwachten, of we onze lat niet te hoog hebben liggen als we verwachten dat ze bestek gebruiken, bijvoorbeeld.

Ik zou er juist wel bovenop zitten…

Mijn oudste (4 jaar) wast op school na het eten zijn handen en zijn gezicht bij de kraan. Oké hij is de enige die dat doet, maar het is wel heel bewust aangeleerd. En je hoeft het niet op een nare manier aan te leren hè. Hier liggen er altijd van die billendoekjes op tafel en het is een gewoonte om eerst je handen schoon te maken nadat ze gegeten hebben voordat ze wat anders mogen gaan doen.

Vulpen
            Nee klopt, ik vond het alleen zo’n negatief verhaal worden 😋

Huggybird
            Dank je wel! Goede tip van de spiegel, ik denk dat ik dat wel kan realiseren naast de achterdeur. En dan kan ik hem daar inderdaad naartoe sturen, en kan hij zelf aan de slag. En ik denk dat ik het na de vakantie ook op school ga aankaarten, zodat ze hem kunnen wijzen op het schoonmaken en het plassen. W

iMoeder
            Ik vind dat dus echt lastig, en wilde meer kiezen voor pick your battle. Het is niet 1 keer zeggen “mond dicht als je eet” maar bij elke schep. Ik zeg het overigens niet, ik trek z’n aandacht en leg mijn vinger op m’n dichte mond. O ja, dan gaat het weer 15 seconden goed. Ik zeg wel heel vaak dat hij kleinere happen moet nemen.

Ik zou er toch wel bovenop zitten. Hygiëne en lichaamsverzorging zijn zaken die je moet aanleren en dat komt doorgaans niet vanzelf... Het is jammer dat hij er zo'n weerstand tegen heeft, maar ik vind het persoonlijk wel heel belangrijk.

Er kan veel gezegd worden over de manier waarop ik opgevoed ben, maar aandacht voor hygiëne, er netjes bijlopen, bestek gebruiken, etc dat was er volop. Werd ook dagelijks gechecked: heb je je handen gewassen? Heb je je tanden gepoetst? Heb je je contactlenzen schoongemaakt?
              En het werd benoemd als iets nog wat aandacht nodig had: Je heb droog snot, ga maar even je neus met water wassen. Je hebt een haartje op je kin, pak maar even een pincet. Gebruik een nagelborsteltje, je hebt rouwrandjes.

Ik heb dat nooit negatief ervaren. Die vragen of opmerkingen klonken ook niet kritisch in mijn oren, maar als zorgzaamheid. Ik werd ervoor gecomplimenteerd als ik er verzorgd uitzag, netjes gegeten had etc. Die positieve feedback vond ik heel fijn. Vindt jouw zoon dat niet fijn, als je hem verteld dat hij fris ruikt of er goed uitziet?

Mijn moeder leerde me ook (door uitleggen, niet door erbij te zijn) hoe ik me moest wassen onder de douche. op welke plekken van mijn lijf ik zeep moest gebruiken en waar ik alleen water moest gebruiken. Hoeveel zeep ik moest pakken, welke zeep voor welk deel, hoe vaak ik me moest wassen, hoe ik me daarna goed kon afdrogen. Hoe ik mijn tanden moest poetsen, hoe ik een schone adem hield. Hoe ik een wondje moest schoonhouden, hoe ik mijn nagelriemen moest terugduwen. Hoe ik ongewenst neushaar netjes kon knippen, noem maar op. Ze maakte me er ook alert op dat mensen die stinken of vies zijn minder fijn gevonden worden om mee om te gaan. Dat klinkt misschien heel hard, maar zo is het wel... als je stinkt of als mensen een weerzin tegen te hebben omdat je vergroeide gele nagels hebt, dat is niet leuk. Sommige dingen zijn ook ongezond om niet schoon en netjes te houden.

Nouja, lang verhaal. Maar het is een van dingen waar ik mijn moeder heel dankbaar voor ben, dat ze hier zoveel aandacht voor had. Ik weet uit ervaringen van vrienden dat lang niet iedereen dit zo geleerd heeft als kind.

Rosemary Midi is 9 en denkt er ook zelf niet aan. Hij vergeet ook te controleren of zijn shirt goed om zit en loopt vrolijk onder de chocopasta naar buiten. Ik heb als kleuter enigszins zachtaardig bijgestuurd en ook wel eens wat laten gaan. Maar inmiddels vind ik hem wel zo groot dat ik hem er ook direct op aanspreek. Dus ik ben er steeds directer in, naarmate ze ouder worden. Vooral omdat ik weet dat de buitenwereld nog veel harder gaat zijn op een gegeven moment.

Vulpen bestek gebruiken kunnen ze vanaf een jaar of 2. (Nog niet altijd zonder knoeien natuurlijk). Mond dicht eten zijn wij wel pas nu meebezif (3 en 5).

Handen wassen na toilet is gewoon direct bij zindelijk worden.

Opzich kan je met al die dingen gewoon al heel jong beginnen. Eigenlijk hoe jonger, hoe makkelijker het mee geautomatiseerd wordt denk ik.

@Rosemary toch gewoon blijven corrigeren, blijven herhalen , handen wassen , gezicht wassen. En laat hen zn gezicht zien in de spiegel na school.. dat hij zich gaat realiseren hoe hij er bij loopt. En zorg dat je bv wat snoetepoetser in zn tas hebt zitten. (als hij dat wil?).

Hygiëne is belangrijk en kinderen worden er straks echt kei hard op afgerekend.

En hier mogen ze ook gewoon vies worden he, ik laat ze echt rustig door de modder rollen. Maar daarna is het wel douchen en schoonmaken. Rouwrandjes weg, etc etc. En dat is soms lastig want mijn kinderen kunnen echt varkens zijn. Maar ik blijf dat gewoon concequent doen.

Honkeytonk Opzich kan je met al die dingen gewoon al heel jong beginnen. Eigenlijk hoe jonger, hoe makkelijker het mee geautomatiseerd wordt denk ik.

Ja, dan zijn we dus te laat. We zeggen wel voortdurend dat ze bestek moeten gebruiken hoor, maar oudste wordt steeds woest, die vindt het veel fijner om met haar handen te eten en zegt dat ze het niet kan. Wat ze bedoelt is dat je met je handen makkelijker kieskeurig kan zijn zodat je niet per ongeluk een stukje paprika op eet of zo 😉 Bij jongste gaat het gelukkig beter, die kan ook zelf eten snijden en zo.

Handen wassen en zo is hier gelukkig geen probleem! Daar zou ik ook wel streng op zijn omdat ze anders onnodig vaak ziek kunnen worden. Als het om pick your battle gaat, zou ik daar dus als eerst op letten.

Vulpen naja te laat, wij waren ook laat hoor met de oudste en hij heeft dezelfde.mening als jou oudste 🤣 maar hij eet ondertussen wel met een vork. (Mes zie hij het nut nog niet van in, maar dat.komt wel). Wat wij dus wel doen is niks.door.elkaar geven maar goed dat heeft ook nog allerlei andere redenen. En hij heeft nu ook meer motivatie. Hij wil naar een grote mensen stoel en dat mag onder voorwaarden dat hij niet meer op zijn stoel / grond knoeit. Dat is met een vork toch makkelijker.

Ik denk dat het vooral routine moet worden, als daar een tijdje aan gewerkt wordt gaat het na een tijd vanzelf.
                    Dus na elk eet moment handen en gezicht wassen, ook als het er niet vies uitziet.
                    Na wc gebruik, desnoods een grappig plaatje ervan op de wc hangen bij de kraan.

Wat betreft het plassen. Is er bekend waarom hij in z’n broek plast? Heb je hiervoor onderzoek gehad op de plop poli? En is hij naar een bekken therapeut of een kinder fysio geweest?

Wat al gezegd is, juist wel sturen. Juist wel er bovenop zitten, want het moet in zijn systeem komen. Hygiëne is echt belangrijk.
                      Mijn middelste is ook 8 en van haar zussen diegene die weleens vergeet door te trekken of haar tanden vergeet te poetsen. Ik controleer haar dus ook elke keer en stuur haar terug om het wel te doen. Ze moet het toch leren.
                      Ze heeft ook de neiging met haar handen in haar bord te 'plukken', ik moet dan elke keer zeggen: pak je bestek. Ze weet het heus, maar het is sterker dan haarzelf ofzo. En zolang ze dat doet, staan we klaar haar eraan te herinneren.

Rosemary Het is niet 1 keer zeggen “mond dicht als je eet” maar bij elke schep. Ik zeg het overigens niet, ik trek z’n aandacht en leg mijn vinger op m’n dichte mond. O ja, dan gaat het weer 15 seconden goed.

Onze oudste vond dit ook heel moeilijk. Eerlijk gezegd lieten wij het er bewust ook wel eens bij zitten. Het was niet 1x, maar wel 100x bij een maaltijd en dat elke maaltijd weer. Jarenlang. De leercurve was nul en het werd er niet echt gezelliger op tijdens het eten. Leverde continue ruzie en strijd op. Ik deed overigens meestal ook op de non-verbale manier zoals jij, maar zij raakte enorm gefrustreerd dat ze bij elke hap gecorrigeerd werd. Ze kon het maar niet automatiseren. Wij kozen er dus uiteindelijk vaste momenten voor (bijv de 1e 5 minuten tijdens het avondeten) en op andere momenten was het gewoon gezellig aan tafel. We wilden ook weleens een normaal gesprek voeren aan tafel zonder drillsergeantje te spelen. Ik denk dat het ongeveer tot en met haar 11e heeft geduurd, maar inmiddels eet ze met haar mond dicht (nou ja meestal 😬).

Ik zou bij hem ook niet alles tegelijk doen, maar eerst 1 dingen uitkiezen (of hem laten kiezen) en daar mee aan de slag gaan. Als je overal op moet gaan drillen lijkt mij ook niet echt bevorderlijk voor de sfeer en hij moet dan echt overal op letten. De vraag is of dat haalbaar is.

Rosemary Ik vind dat dus echt lastig, en wilde meer kiezen voor pick your battle

Maar ik vind dit niet vallen onder ‘pick your battles’. Dit is gewoon een stuk basis opvoeding wat je aan je kinderen verplicht bent om ze aan te leren vind ik. En dat zijn routines waar ze de rest van hun leven op moeten kunnen terug vallen. Dus ja daar zul je een tijd lang bovenop moeten zitten om dat aan te leren en veel tijd in moeten stopen. Zeker als je op deze leeftijd daar pas mee begint. Dit stuk gaat gewoon niet vanzelf komen.

En zoals anderen ook al aangeven. Dat kan ook gewoon met liefde en geduld. Het hoeft geen ruzie en gedoe te worden. Dat zal liggen aan je toon en woordkeuze.

Manque Die vragen of opmerkingen klonken ook niet kritisch in mijn oren, maar als zorgzaamheid. Ik werd ervoor gecomplimenteerd als ik er verzorgd uitzag, netjes gegeten had etc. Die positieve feedback vond ik heel fijn. Vindt jouw zoon dat niet fijn, als je hem verteld dat hij fris ruikt of er goed uitziet?

Ik zou als je hier mee aan de slag gaat vooral ook deze opmerkingen meenemen. We hebben de neiging om er vooral over te beginnen als ze het verkeerd doen, maar positieve feedback kan ook heel sterk werken en is een stuk gezelliger
                        Als je een paar keer "drill sergeant" hebt uitgehangen tijdens het eten en daarna kan zeggen: goed bezig schatje het ging al veel beter dan anders! Dan compenseert dat het negatieve en kan hij (hopelijk) de volgende momenten met minder gemopper aanvaarden.

Bedankt voor al jullie reacties! Ik herken mijn kind heel erg in het verhaal van Trees , hij lijkt het niet op te pikken. Het is natuurlijk niet zo dat we er nu pas mee beginnen. Het begint nu wel steeds ergerlijker te worden omdat hij zo oud wordt. Ik had verwacht dat hij sommige dingen dan wel zelfstandiger en met wat meer zelfbesef op zou pakken.
                        Mijn dochter van 4 pakt het trouwens beter op, dus het ligt niet helemaal aan mijn opvoeding 😂

We hebben vanavond een goed gesprek gehad, nadat hij lekker fris gedoucht in bed lag. Hij had weer een vieze neus en wilde daar niks aan doen, dus hebben we het erover gehad dat je goed voor jezelf moet zorgen. En wat hoort daar allemaal bij? Er kwamen best wijze dingen uit, we hebben er afspraken over gemaakt.

De spiegel staat in de keuken klaar, voortaan na het eten stuur ik hem daarnaartoe. School doen we er na de vakantie bij, even kijken hoe hij het thuis oppakt. Ik ga nog wat pico’s zoeken voor bij de wc en hem bewuster helpen bij het op tijd naar de wc gaan.

Sneeuwvlok Wat betreft het plassen. Is er bekend waarom hij in z’n broek plast? Heb je hiervoor onderzoek gehad op de plop poli? En is hij naar een bekken therapeut of een kinder fysio geweest?

We zijn bij de poep en plas poli geweest, er kwam niks uit de lichamelijke onderzoeken. Doorgestuurd naar de bekkenbodemfysio, daar hebben we lang gelopen. Dat leek wel iets te helpen, hoewel hij er een hekel aan had. Maar na het afronden gewoon weer een terugval.

Rosemary mijn jongste kon het altijd ook veel beter dan oudste. Mijn oudste heeft sowieso veel moeite met automatiseren en concentreren. Snel afgeleid en altijd dromerig. Ik denk dat het hierdoor ook lastig ging. Heb je het idee dat er bij hem ook iets anders meespeelt?

Dochter is nu 12 jaar en ik heb nu pas het idee dat ze dit soort zaken op begint te pikken. Nu is het ook meer een interne motivatie. Bij haar was het dan niet specifiek hygiëne, maar breder (alhoewel ik tot haar 11e dagelijks moest checken of ze schone sokken en onderbroek had aangetrokken en doortrekken is ook jarenlang een issue geweest 😬). We hebben echt heel veel gebruik gemaakt van picto’s. Dat werkte wel goed. Het is inderdaad wat je zegt, hoe ouder ze worden, hoe meer het ook begint op te vallen en te irriteren.

Rosemary Mijn dochter van 4 pakt het trouwens beter op, dus het ligt niet helemaal aan mijn opvoeding 😂

Maar dat ligt het sowieso niet he! Ik en vele hebben natuurlijk makkelijk praten, als het je binnen enkele maanden lukt en met maar 25x per avond , is eigenlijk natuurlijk niet te vergelijken met als je al jaren bezig bent en 100x per maaltijd moet zeggen. Ik snap wel dat je er moedeloos van wordt en dat je in dit geval echt aan pick your battles moet doen, anders heb je 23 uur ruzie thuis.