Vulpen Oordeel jij snel over anderen?
Nee, ik geloof van niet maar zal het vast wel doen. Ik probeer me er wel bewust van te zijn. Juist de dingen waar men (maatschappij/cultuur) vaak een mening over heeft probeer ik kritisch over te zijn. Vaak gaat dat automatisch.
Ik realiseer me dan soms later dat ik vanuit die positie soms net zo goed oordeel maar probeer dat vaak juist niet te doen, haha.
Vulpen Oordeel je veel over jezelf?
Valt mee. Vroeger meer dan nu denk ik.
Vulpen Is daar de afgelopen jaren wat in veranderd?
Zeker wel. Ik hoe meer levenservaring ik op doe hoe meer ik leer dat de maatschappelijke/ culturele / religieuze norm ook maar een mening is, en geen feit. Ook al wordt deze door een grote groep aangehangen en gevolgd, hij is niet voor iedereen het beste. En voor veel mensen wel en dat is ook prima.
Ik denk dat wonen in een ander land en samen zijn met een persoon uit een hele andere cultuur daar ook bij helpt. Het maakt je bewust van alle kleine verwachtingen en oordelen uit een cultuur/maatschappij omdat je er vanaf een afstand naar kan kijken. Het houdt me scherp, de ‘waarom doen we eigenlijk wat we doen?’. Die vraag heb ik sowieso altijd al gehad, als kind ook al. Werd me niet in dank afgenomen in bijv de kerk of op school. Misschien dat ik me daarom ook meer aangetrokken voelde tot een man uit een andere cultuur? Emigreren was voor mij ook zoiets. Het geeft mij veel voldoening in die vragen want ik leef ze elke dag.
En ook het krijgen van een kind dat de wereld anders echt ervaart, met name de hele sociale wereld, maakt ook dat je je dingen gaat afvragen. Cultureel vooral, maar ook biologisch.
Ik vind zelf dat ik in een hele rijke positie zit. Ik leer heel veel, het houdt m’n koppie bezig 🙂
Vulpen Maakt het je uit hoe anderen over je denken?
Steeds minder. Soms wel, vooral als ik me niet begrepen voel als ik me open zet.
Oordelen over mijn uiterlijk, mijn kinderen, mijn vriend, mijn familie ben ik niet gevoelig voor.
Wel over oordelen over mijzelf als persoon; mijn karakter. Hoe ik ben als persoon. Of mijn mening. Niet dat mensen het met mij eens moeten zijn hoor, haha. Maar als ik me niet begrepen voel en veroordeeld wordt om iets wat niet juist is begrepen of zelfs helemaal niet waar.
Of ik mijn gedrag aanpas. Jazeker. Ik ben bij mijn schoonfamilie anders dan met mijn eigen familie vanwege dat culturele verschil. Ik zou in beide veroordeel worden als ik me anders zou gedragen. Maar het gaat me dan niet zozeer om het oordeel maar meer dat ik niet respectloos wil zijn naar beide culturen. Ik vind het ook leuk (bij gebrek aan een beter woord) om me aan te passen. Ik toon graag respect en waarderen voor iets of iemand, en op deze manier (mijzelf aanpassen) kan ik dat uiten.