Eigen geld is eigen geld toch. Wat heeft hij aan eigen geld als jij bepaalt wanneer en wat hij er (iets) van mag kopen? Dan leert hij precies niks toch? Als.hij nu al zn zakgeld geeft aan Pokemon kaarten, kan hij straks niet wat anders komen en dat is het moment dat ze leren.

Je kan hem wel waarschuwen natuurlijk 🙈

Je kan bv ook wel afspreken dat een gedeelte zakgeld gespaard wordt en gedeelte vrij uitgeven? Dingen als geld voor afzwemmen enz en rapport zou ik direct sparen, dat gaat hier direct op de spaarrekening. Ik vind die bedragen veel te groot 🙈

P kocht vorige week een suikerspin van zn eerste bij elkaar gespaarde zakgeld. Die lust hij niet...

Dus ik heb gezegd, weet je het zeker, je lust het niet en je kan niks anders meer kopen. Maar hij wist het zeker. Tsja.. de suikerspin hebben zn broertje en ik opgegeten, want hij was toch niet zo lekker. Hij gaat nooit meer een suikerspin kopen zegt hij nu đŸ¤Ŗ

Ik zeg soms wel nu even niet maar dat is vooral als ik geen tijd heb om een kwartier te twijfelen wat ze dan precies willen kopen.
Een als ze bijna jarig zijn probeer ik ze over te halen eerst even af te wachten wat ze voor hun verjaardag krijgen.
Een wij hebben de afspraak dat ze er geen eten voor mogen kopen, omdat we gezond eten etc belangrijk vinden. Als ze wat ouder worden (rond de puber leeftijd) zal die regel uiteraard nog wel verdwijnen.

Noordeling Ja dat is een goede. Die vraag komt nog niet maar ik zou het niet fijn vinden als hij zakken snoep koopt nee 🙃

Het is nu een pakje fifa kaarten en een huggy wuggy knuffel

Hopsatee van haarvgeld mag ze alles kopen, behalve snoep enzo. Daar is toch juist zakgeld voor? Als ze jaar of 10 is, wil ik met pinpas en dan ook sparen.

Hopsatee 50 euro 🙈 zoveel heeft hij hier nog niet. Misschien dan nu een gedeelte op de spaar zetten voor.iets groots ofzo wat hij wilt?

Ja 1x 5 euro niet, maar ja , hier 2 opa's en oma's, ooms en tantes, voor zn afzwemmen had hij zo ineens 20 euro. Dat hebben we dan in overleg uitgegeven voor een duik parcour,(Het was nog een tudsendiploms ook 🙈đŸ¤Ŗ).

Maar 50 euro Pokemon kaarten zou ik ook teveel vinden đŸ˜Ŧ maar aan de andere kant. Zijn geld en zijn keuze , als hij dan wat anders wilt over een half jaar kan het niet. Zo leert hij wel

Hopsatee ja daar leren ze dan ook van toch? Dafne had in maart na dr verjaardag 100 euro bij elkaar gekregen/gespaard van zakgeld. Zijn we naar een speelgoedwinkel gegaan en heeft ze zich helemaal uitgeleefd. Tja, en daarna was het dus ff klaar.

Hopsatee is hier ook, dat ze niet speelt met speelgoed. Zoveel lego en playmobil. Echt zonde. Zij kocht toen ze zoveel geld had een bestuurbaar hondje, een knuffel (die heeft ze echt veeeel, maar daar doet ze wel wat mee), fidget toy, dagboek met slotje en van die bolletjes, hoe heten ze nou, kan er niet opkomen. Maar tot nu toe doet ze daar dus allemaal wel wat mee.

Hopsatee Hoe doen jullie dat? Mogen ze van hun eigen geld steeds alles kopen? Of hebben jullie beperkingen?

Ze mogen alles kopen. Ik geef er wel advies in of mijn mening, maar geef aan dat het hun eigen keuze is. Na eerst een boel miskopen worden ze steeds zuiniger en denken ze inmiddels 10x na voordat ze iets kopen. Ze hebben er juist van geleerd dat het geld op was, toen ze echt heel graag iets wilde. Stonden ze daar te pinnen met niks op hun rekening (heel gemeen, maar ik wist dat het niet kon en het leek mij wel een leerzaam moment).

Nu roep ik juist af en toe, koop het nu maar, want je wilt het super graag. Elke cent wordt tegenwoordig afgewogen en over getwijfeld. Ook heel vermoeiend đŸ¤Ŗ.

Hier krijgen ze tot nu toe nog geen zakgeld en ook niet voor het rapport oid, onze school heeft alleen een online systeem. Mogelijk dat als de oudste straks zijn zwemdiploma heeft hij wel wat geld krijgt, dit mogen ze dan idd vrij besteden en vanaf 6 jaar willen we ook wel beginnen met zakgeld.

De jongens krijgen eigenlijk altijd alles wat ze willen, dat is niet vaak dat ze ergens om vragen, dus daarom kan het ook nog op deze manier. Zoals gisteren was oudste met zijn geomag magneten aan het spelen en kwam hierin tekort, dus toen gelijk samen via vinted een aantal setjes erbij gekocht.

#zemogenweleenswatminderbraafzijndiejongensvanons

Ik stuur een heel klein beetje bij, geef advies hier en daar maar verder is het zijn geld.
    Hij wil nu heel graag een spel voor de switch dus gaat nu ook kleine klusjes doen zodat het sparen iets sneller gaat. Anders duurt het wel heel lang. Wel gezegd dat het geld dan op is en hij weer opnieuw moet beginnen met zijn zakgeld opsparen.