Ik weet nog dat m'n broer een commodore 64 had en ik er regelmatig Mickey mouse op speelde. Ik vond het helemaal geweldig. πŸ˜‚

En donkey Kong 🀣

Winter weet je dat ik geen herinneringen heb van wat we erop deden πŸ€” volgens mij een soort paint, en vervolgens printten we dat uit en verfden we het (want er was geen kleur op het scherm, laat staan op de printer πŸ˜‚)
op de MO5 hadden we een spel met reizigers/ontdekkers die de wereld rond gingen en we moesten vragen beantwoorden om verder te gaan, ookzo’n ping pong spel, en een soort programmingachterding, het schildpad noemden we het, moest je dingen typen en de cursor liep volgens je code (dus bijv loop recht 10 draai rechts 90 dat soort code, kon je tekeningen maken)

BurgerQueen oh die hadden wij ook, helaas zaten de batterijen er nog in (al heel veel jaar dus) en die zijn gaan lekken en toen deed hij het dus niet meer. Zo jammer

Over dat bellen in een telefooncel...ik weet nog dat we daarin naar gratis 06-lijn gingen bellen. Toen waren 06 nummers nog sekslijnen.

[verwijderd] Ja, dat spel deden wij ook. Ik herinner me die tekst op zwart scherm, verder niets. Maar hoe dat spel heette?

Toch6 Ja, dan kan ik me voorstellen dat ik in jouw ogen een museumstuk ben πŸ˜‚ 🀣 Ik ben de 40 al ruim gepasseerd.

Zonder gekheid, veel van de hedendaagse techniek is echt van de laatste 25 jaar of korter. Sommige dingen bestaan al wel wat langer, een cd speler bijv, die bestaat denk ik nu al zo'n 30 jaar, maar dat was destijds nog zo onbetaalbaar dat de meeste gezinnen in die beginjaren nog alles met cassettebandjes en lp's deden. Ik meen dat de eerste cd spelers rond de 1500 gulden lag, dat was toen echt nog ruim een maandloon. Maar de techniek heeft in die 30 jaar echt enΓ³rme sprongen gemaakt. Maar ach, je wist gewoon niet beter toen hoor. Je moest nu eenmaal opstaan als je een andere televisiezender wilde zien, waar overigens nauwelijks wat op was. Een afstandsbediening was er heel lang niet, ik weet wel dat we voor het eerst een kregen met AB, dat was echt heel bijzonder πŸ˜‚

Ik was als kind helemaal happy dat er op woensdagmiddag 2 uur kinderfilms op waren, meer was er volgens mij niet. Kinderen keken dus ook vaak volwassen programma's mee als cabaret en zeg eens AAAA of op vrijdagavond de honeymoonshow, hahaha. Zijn echt geen programma's die mijn kinderen nu leuk zouden vinden.

Zo is dat ook met de medische wereld. Als ik zie wat er nu kan ten op zichte van 30 jaar terug is het echt onvoorstelbaar!!

En ik heb heel lang de wegenmap van de ANWB (of was het readers digest???) gehad. Tomtom was er niet, dus je moest alles nog met kaarten doen. DΓ‘t noem ik pas vooruitgang (de Tomtom dus)

Ellende hoor die kaarten, menig echtpaar lag na de vakantie bijna in scheiding op weg naar de vakantiebestemming. Man reed, vrouw ernaast met die kaart en een ruzie!!! Heb er meerdere keren bij gezeten (mijn ouders/ooms en tantes/ikzelf met man) echt: wat een ellende, iedere keer weer!

Je snapt bijna niet dat de echtscheidingscijfers toch ieder jaar omhoog gaan, terwijl nagenoeg iedereen een navigatiesysteem heeft.

sleutelbloem Ik moest altijd voorin zitten naast mn vader als we een eind gingen reizen. Mn moeder kan namelijk echt geen kaarten lezen, en ik wel. 🀫

iMoeder hahaha, nou dat bedoel ik dus. Ik heb gelukkig een heel goed richtingsgevoel en zal dus niet gauw verdwalen, ook niet in het bos of zo en kaartlezen kan ik dus ook prima. Maar ooooow die ruzies vroeger, dat was echt vreselijk hoor, zat je als kind achterin, zo stil mogelijk te wezen.

sleutelbloem eerlijk gezegd wilde ik daar helemaal niet aan, zo'n navigatie, zo'n kaart was toch veel nostalgischer (vooral die grote van Michelin van Frankrijk)
            1x raden wie er nu heel veel met Google maps rijdt, zelfs binnen de eigen woonplaats πŸ˜‚

• [verwijderd]

Mijn vader had al heel vroeg computers, hij is software programmeur dus we hadden redelijk wat dingen staan.

Maar ik kan me nog goed herinneren dat we een zwart/wit laptop hadden. Mega ding met een heel klein schermpje. Zat Windows DOS op. Dus als we een spelletje wilde spelen (Prince of Persia of Commander Keen oid) dan moesten we dus typen om de computer te laten werken. C:<disk .. Zoiets was het, haha.

Mijn eerste computer was een Apple bolbuik. Deze had wel al een bureaublad natuurlijk.

De eerste keer dat ik Prince of Persia in kleur speelde, wow!!

Mijn zus kreeg voor haar 15e verjaardag een Nokia 3210. Zeg maar de grote versie van de 3310. Super tof ook!

sleutelbloem ja er zijn wel dingen die ik herken zoals spelletjes, casette en diskette.
            Maar wanneer de cd en cd rom kwamen of wanneer we internet kregen weet ik echt niet.

• [verwijderd]

Mijn ouders rijden nog steeds zonder tomtom, die doen nog steeds alles met de kaart πŸ˜†

[verwijderd] Mijn ouders rijden nog steeds zonder tomtom, die doen nog steeds alles met de kaart πŸ˜†

Mijne ook. Pas helemaal enthousiast dat z e google maps konden gebruiken toen ze verkeerd gereden waren πŸ™„πŸ˜‚

[verwijderd] Mijn ouders rijden alles met de Tomtom. Dat vind ik dan weer ouderwets want wie heeft er nou nog een Tomtom. Ding moet je steeds met de hand updaten (met een kabel aan je PC/laptop). En geeft onderweg geen file waarschuwingen /suggesties om uit de file te blijven. Ik rijdt op mn telefoon, Waze of Kaarten, meestal Kaarten op de iPhone, die bevalt me het beste. En Waze bleek van Google te zijn, dus tssss. Oke, ik dwaal af.

sleutelbloem Precies, ik dus ook. En dat had mn vader ook ontdekt. Als we in een vreemde stad rondliepen kreeg ik een kaart en moest ik zeggen hoe we moesten lopen. 🀐
                  Mijn ouders hebben ook al snel een Tomtom gehaald, ik denk dat dat ding hun huwelijk gered heeft. πŸ˜‚

• [verwijderd]

Toch6 o nee, ze weigeren enig vorm van tomtom/navigatie , haha. Echt alleen kaarten. Als ze verdwaald zijn (wat eigenlijk nooit gebeurd dan zoeken ze iemand op om te vragen).

@iMoeder, wij hebben een TomTom haha , dat heeft mijn voorkeur over Google maps en die van de IPhone, die zijn namelijk altijd nèt te laat met afslaan. Super irritant. Laten ook niet heel duidelijk zien hoe de weg precies loopt.
                    Maar dan heb ik het over de gratis versies hoor, geen ervaring met betaalde navigatie op telefoon.

[verwijderd] Maps/Kaarten is gewoon gratis, die staat standaard op je iPhone. Die is de afgelopen twee jaar best flink vertimmerd en doet het nu echt prima. Op tijd waarschuwing, laat zien in welke baan je moet gaan rijden, kent de nieuwste wegen en de file informatie is ook up to date. Ik reed eerst op Waze omdat ik die eerst beter vond. Maar sinds een aantal verbeteringen rijd ik nu liever met Apple Maps. En als je een Watch hebt werkt het ook samen. Krijg je een tikje op je pols wanneer je moet afslaan en zo.

Google Maps heb ik nooit als navigatie gebruikt, want ja, Google he. Mijn TomTom stopte er gewoon op een dag mee (terwijl ik in BelgiΓ« reed of all places, echt handig). Ben toen op mn telefoon verder gereden en heb geen nieuwe meer gekocht. En omdat je op tijd een waarschuwing krijgt en je route onderweg aangepast word, sta ik veel minder in de file nu!