Pimpelmeesje ik vroeg een vriendin (leerkracht geweest en nu ambulant begeleider en heeft zelf ook een kind op de basisschool) of zij de school kende en blijkt dat dat hun school is zij wonen in die plaats maar de andere kant, toch bewust gekozen voor deze school omdat ie zo goed is. En ze zijn mega tevreden.
C komt dan bij haar jongste in de groep (iig in hetzelfde jaar, gaan vragen of t in dezelfde groep kan) en ze bood al aan om 1 keer per week C mee te nemen een middagje.
Basisschoolkeuze
Vulpen dat klopt, maar die mix is minder vanzelfsprekend dan je misschien zou willen. Zeker in Nederland waar scholen over het algemeen redelijk klein zijn en er veel scholen met een specifieke soort levensvisie of onderwijsvisie zijn krijg je heel snel een concentratie van een specifieke groep. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Vrienden van ons wonen in een hele dure wijk met redelijk weinig kinderen, naast een veel goedkopere wijk met veel meer kinderen. Daar zijn een jenaplanschool en een openbare school. De meeste kinderen van de armere wijk gaan naar de openbare school, de jenaplanschool trekt vooral kinderen van hogeropgeleide ouders uit de hele stad. Dan kun je als hogeropgeleide ouder bewust kiezen voor de openbare school, maar met in totaal maar 150 leerlingen is er dan wel een hele grote kans dat je kind een uitzondering is. En dat kan ook wel nadelen hebben.
Dus gaan kijken op het schoolplein of de mix je aanspreekt vind ik geen slecht idee. Het is niet iets allesbepalend, maar wel iets om rekening mee te houden.
Hier was het heel simpel, er is maar 1 school in het dorp. Met toevallig daltononderwijs, wat me wel aanspreekt. Wij hebben dus niet in allerlei dorpen verder weg gekeken. Dit is natuurlijk ideaal, al je vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Ze kunnen al snel zelf naar school en die route is ook zeer veilig. Alles in dit dorp is qua verkeer zeer veilig, haha. Afspreken is altijd makkelijk, of gewoon in het weekend bij elkaar langs zonder afspreken. Mocht het niet bevallen, konden we altijd nog verder kijken. Hebben we wel even aan gedacht, maar dit schooljaar was prima, op het einde na, door een nieuwe juf. Maar 'stomme' leerkrachten heb je overal wel. Volgend jaar beter dan maar weer.
Liekje81 hier precies zo. En mocht het niet bevallen kijken. We wel verder.
Vulpen ik kan me daar zo weinig bij voorstellen . Maar dan snap ik wel dat je niet bij de een of de ander zou willen, als het klimaat je niet aanspreekt zeg maar.
Voor de middelbare school wordt het veel moeilijker . Er is er geen in onze woonplaats, er zit een heel goede op 3 km afstand maar die heeft ook de reputatie nogal elitair te zijn... dan is er nog 1 die wij op het eerste gezicht en op basis van ervaringen van anderen wel zien zitten, maar de verbinding is horror..
Wij hebben de schoolkeuze vanavond gemaakt.