Ik heb nu sinds twee maanden ook een menstruatiecup. Ik wilde het al langer, maar durfde vooral niet zo goed omdat ik ook een koperspiraal (t-safe) heb. Tot ik er twee cyclussen geleden met iemand het er toevallig over had die aangaf al jaren een cup te gebruiken. Ik wist al dat zij ook een koperspiraal heeft. Dus ik vroeg of dat niet voor problemen zorgde, maar bij haar ging het goed.
Ik was het gesmeer zo zat. Ik vloei in het begin altijd heel licht, nog te licht voor de kleinste tampons. Dus dat vond ik geen fijn idee die te gebruiken. En een niet verzadigde tampon eruit trekken voelt ook niet fijn. Dus gebruikte ik inlegkruisjes, waar ik ook altijd ruzie mee had. Op het moment van bovenstaand gesprek zat ik net in mijn lichte dagen met een irriterend, scheef zittend inlegkruisje. Dus ik was echt om op dat moment. Ben vrijwel direct naar de kruidvat gegaan en heb een cup gekocht. Ik heb er spijt van dit niet eerder gedaan te hebben.
Ik had met mijn tampons, zeker de niet verzadigde, vrij regelmatig dat ik hem eruit haalde en het idee had dat hij ergens achter bleef haken. De tampon had dan ook zo'n haal erin waardoor ik denk dat hij achter de draadjes van mijn koperspiraal bleef hangen. Daardoor was ik bang dat ik ook met tampons perongeluk mijn spiraal eruit zou trekken.
Overigens vind ik het simpel om de cup te verwijderen. Ik knijp hem eerst iets in, dan hoor ik ook dat het vacuüm verbreekt, en dan haal ik hem er zo uit.
Het inbrengen gaat me de ene keer beter af dan de andere keer. Maar dat went vanzelf.