Puzzelstukje dat het een keuze is om je keuken etc te verbouwen van je buffer. Ik begreep dat je eerst alles verbouwd hebt en vervolgens dat er een onverwachte tegenslag kwam? Dat is uiteraard je goed recht om het zo te doen, maar daarvoor is zoals ik het zie onze noodzakelijk buffer niet bedoeld.
Dit is bij ons een bedrag wat bij ons minimaal moet overblijven na bepaalde keuzes die we maken. Onze keuken is bijv kapot, maar laten we daarom nu niet vervangen. Ondanks dat we het wel makkelijk kunnen betalen van de buffer. Alleen stel dat er dan echt iets groots kapot gaat wat niet kan wachten, zoals in jullie geval, dan zouden wij ook een probleem hebben. Dus sparen we liever een paar jaar door voor de keuken. Wel of geen nieuwe keuken is mijn eigen ogen nu een keuze, want ondanks forse mankementen, functioneel genoeg. Als het echt moet, dan koop ik wel een tweedehandse van marktplaats. Is ook een keuze.
Vandaar dat ik vind dat de buffer van Nibud veel meer afhankelijk is van de keuzes en eisen die mensen stellen. Nibud vindt dat wij iets van 35.000 minimaal achter de hand moeten hebben (of zo iets geloof ik). Ik weet zeker dat ik het red met veel minder. Ik zeg niet dat anderen dezelfde keuzes als ons moeten maken, maar ik vind het bedrag van Nibud in zijn algemeenheid echt absurd hoog.