Onze zoon (7 jaar) liegt. Niet alleen een leugentje om bestwil. Maar over heel veel dingen.
De gewone dingen van: Nee ik heb haar niet geknepen, zijn er ook. Die begrijp ik ook wel.
Maar ook leugens die ik niet begrijp. Vanmorgen nog, ik vroeg of hij even de sandalen van zijn pleegzusje wilde pakken. Komt hij terug met de sandalen en het verhaal dat ze buiten op de tafel stonden. Terwijl ze bij de achterdeur binnen stonden. Echt...Waarom lieg je daar over 🤷‍♀ī¸
Gisteren was ik er klaar mee. Er kwam bij het opvouwen van de was een zilveren ringetje uit de kleren vallen. Onbekend ringetje voor mij. Uit de reactie van mijn zoon merkte ik dat hij er meer van wist. Maar hij weigert dus nu te vertellen waar het vandaan komt. Er zijn al allerlei verhalen langs gekomen: gevonden, vergeten hoe hij er aan komt, lag in de tuin, etc..
Maar het echte verhaal komt niet.

En zo gaat het maar door. Dit speelt al ruim een half jaar. Heeft iemand tips wat ik hiermee kan doen? Hoe ermee om te gaan?

Ik probeer nog steeds uit te vinden waarom mijn puber om de meest domme dingen liegt. Toen ze nog wat jonger was kreeg ze wel eens straf, puur voor het liegen, maar de volgende keer de ze het gewoon weer. Ik zeg haar wel elke keer dat ik het niet begrijp waarom ze denkt ergens over te moeten liegen, vooral als het om iets simpels gaat.

Cactusje
      Ja ik vraag mij ook af of straffen de goede weg is. Het negatieve aandacht is ook aandacht idee. Maar ik baal er zo van.

Elwenar
      Ja dat is een goed idee, maar hebben we al geprobeerd. Het lijkt hem te raken wanneer ik aangeef dat ik hem moeilijk kan vertrouwen als hij vaak liegt. Maar toch blijft hij het doen. Lijkt een soort automatisme ofzo.

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, dan sorry vast, maar ik lees het woord pkeegzusje, ik ben ook als eigen kind opgegroeid in een crisis pleeggezin. Dat was best heftig, veel zware problematiek, waar ik ondanks dat m'n ouders veel van mij weg hielden, toch ook veel van mee kreeg en ook weinig omkijken naar mij. Wel gewoon omkijken maar mijn pleegbroer en -zusjes kregen zoveel extra aandacht, door van allerlei mensen (en ik begrijp als volwassenen dat ik daar echt niet jaloers op moest zijn, als kind wat minder) kadootjes, een uitje , elke week iemand die een uur met hen kwam praten en dat was er voor mij toen niet. Als m'n pleegzusje loog, had ze weer uren 1 op 1 gesprekken.. dus ging ik ook liegen.. wilde ook die 1 op 1 gesprekken.

Naja zou zoiets kunnen spelen, dat er een soort jaloezie ten grondslag ligt t.o.v. z'n pleegzusje?

Tullip ik dacht ook meteen aan een manier van aandacht trekken om dezelfde redenen als Honkeytonk. Maar aan de andere kant is hij pas 7 jaar en liegen is dan op zich niet iets heel bijzonders. Fantasie en werkelijkheid lopen dan nog wel eens door elkaar en ze overzien de gevolgen van hun gedrag nog niet goed. Vanaf 8 - 9 jaar gaan ze dit pas leren.

Omdat hij het automatisch lijkt te doen zou ik er wel extra aandacht aan geven. Liegen doen ze vaak uit angst (dat je boos wordt, straf zal volgen, iets niet mag of ze juist iets wel moeten doen). Ik heb zelf uitgelegd dat ik liever de waarheid hoorde (niet boos zou worden) en dat ik van liegen juist boos word. Dat heb ik in de praktijk ook steeds toegepast. Werkt bijzonder goed!

• Tullip hebben hierop gereageerd.

Honkeytonk
          Ja ik snap je gedachten en ben daar soms ook bang voor. Ik kan dan echt angstig worden. Bang dat wat ik ook beslis ik het verkeerd doe.
          Hij vindt het vreselijk om enigste kind te zijn. En vi dt het echt leuk dat zijn pleegzussen er zijn. Maar ja het is ook moelijk...

Deliana
            Je laatste stukje heb ik al vaak tegen hem gezegd. Lijkt niet echt door te dringen...

Tullip maar die dingen kunnen ook samen, het is leuk voor hem, gezellig, fijn, en moeilijk. Ik denk niet dat je echt iets verkeerd kan doen.

Mijn fijnste en slechtste herinneringen zijn uit de pleegzorg jaren.

Ik weet dat wij op een gegeven moment via de (lokale?) Pleegzorg ook dingen voor de eigen kinderen in pleeggezinnen hadden en ik weet dat ik op een gegeven moment ook mee mocht met een uitje. Zal eens vragen, maar denk dat m'n ouders ons op een bepaald moment ook wat meer in de pleegzorg heb gedompeld. En de hulpverlening heb ik zelf een keer aangesproken 😂.

Maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit.. en ik was wel ouder. Was 11 jaar toen we starten, 7 is ook lastiger, dan hoort het en bij de leeftijd en misschien speelt er meer.

Heeft hij ook contacten met andere eigen kinderen in pleeggezinnen? En hebben jullie ook hulp als gezin?

Want hechtingsproblemen raken het hele gezin, ook je zoontje.

Honkeytonk Heeft hij ook contacten met andere eigen kinderen in pleeggezinnen? En hebben jullie ook hulp als gezin?

Hij kent geen andere kinderen met pleegbroers of -zussen. We hebben vanuit de pleegzorgorganisatie hulp in huis. Daar is ook aandacht voor hem.

Honkeytonk Want hechtingsproblemen raken het hele gezin, ook je zoontje.

Ja dat klopt en vindt hij ook moeilijk. Hij trekt zich dan terug.

Dank je wel voor je fijne bericht!

Tullip fijn dat er ook aandacht voor hem is. Mijn ervaringen zijn ook al lang geleden (20-25 jaar terug 🙈😱).

En ik heb er niks aan over gehouden hoor. Het waren bijzondere jaren. Met zeker zware herinneringen , maar even goed ook echt hele mooie herinneringen.

Super dat jullie het doen en hopelijk vind je een weg met je zoontje en het liegen 😘 heel vervelend lijkt me het.

Honkeytonk maar die dingen kunnen ook samen, het is leuk voor hem, gezellig, fijn, en moeilijk.

Ja dat denk ik ook. Ik zou zelf denk ik vooral benoemen hoe fijn het is als hij iets eerlijk zegt en verder investeren in voldoende 1-op-1-tijd met hem.

Misschien is het een idee om samen met hem fantasiespel te doen en ook daar dan ook bewust uit te stappen?
                Weet niet of het helpt maar misschien helpt het zijn ontwikkeling fantasie/realiteit en het is het proberen waard denk ik..