Misschien totaaaal niet interessant genoeg om een oud topic voor naar boven te halen, maar ik wilde hier toch nog even op terug komen, misschien heeft een ander er ooit iets aan: dit was een van de vele, vele symptomen die ik had van de auto-immuunziekte Hashimoto. Dit topic ging achteraf gezien dus over mondbranden, waar ik nog lang last van gehad heb.
Ik zat net door mijn oude topics (hier en op ZP) heen te bladeren en kwam er nogal wat tegen die over vage kwaaltjes gingen; over enorme vermoeidheid, irritatie, slaapproblemen, gewichtstoename, depressiviteit, slechte concentratie, pijntjes, haaruitval, trillende zenuwen, evenwichtsproblemen, afasie, stijve gewrichten en spieren, nek- en rugpijn, oogruis en tinnitus enz. Uiteindelijk had het dus allemaal met die auto-immunziekte te maken, die een aanslag pleegt op de schildklier. Ik weet pas sinds april dat ik dit heb en waarschijnlijk loop ik er al jaren mee rond.
Het veroorzaakt ook complicaties bij zwangerschappen, miskramen en vroeggeboorten en onwikkelingsproblematiek bij de kinderen die geboren worden uit moeders met een onbehandelde schildklierziekte. Dat laatste heeft me uiteraard enorm aan het denken gezet over de verstandelijke beperking van onze zoon. Ik zal nooit met zekerheid kunnen zeggen of dat te maken heeft met mijn ziekte, maar ik loop natuurlijk wel met die gedachte rond die ik nu een plek moet zien te geven. Ik moet hemzelf nog laten onderzoeken op zijn schildklier, dat is (volgens mij) nog niet gebeurd tijdens het diagnostisch proces.
Schildklierziektes komen héél erg veel voor. Veel meer dan ik dacht. Pas wanneer je er zelf mee te maken krijgt, lijkt overal waar je komt wel iemand met dezelfde problemen te worstelen. En iedereen die ik erover spreek zegt er hetzelfde over:
"Het sloop erin. Je went aan al je kwalen, de lijst met klachten wordt steeds langer en pas wanneer je behandeld wordt denk je: oh, was dt probleem maar eerder gevonden."
"Ik dacht dat ik gek werd, ik had zoveel psychische en fysieke klachten. Ik dacht dat ik mezelf iets wijs maakte."
"Achteraf gezien loop ik hier al jaren mee rond. Nu ik behandeld word, heb ik pas door hoe ziek ik al die tijd was."
Daarom dat ik toch even dit oude topic wilde uppen. Wie weet, loopt er wel iemand rond met een hele lange lijst aan vage kwalen waar ze al niet meer mee naar de huisarts durft omdat er bijna van zijn gezicht af te lezen valt: "Oh jee, daar heb je haar weer."
Ga gewoon nog een keer en vraag of je geprikt kunt worden op je TSH en FT4, dan kun je in ieder geval dit probleem uitsluiten. Of hou het gewoon in gedachte.