Ik had vroeger in groep 6 meneer Henk en in groep 8 meneer Kees. Mijn dochter heeft op school echter een meester. In Simsala Saartje zit een meneer Frans (een kleutermeester dus).

Nu komen meneer Frans en ik uit Brabant, terwijl mijn dochter in de provincie Utrecht woont. Dus nu vroegen wij ons af of dit iets geografisch is? Dat er bijvoorbeeld alleen in Brabant (en Limburg?) meneer wordt gezegd? Ik ben benieuwd!

Bij ons(gelderland) is het meester.
    Overigens spreken ze hier de meester en juf bij de achternaam aan. Zit ook nog verschil in 😉

Mamabeertje Overigens spreken ze hier de meester en juf bij de achternaam aan. Zit ook nog verschil in 😉

O ja! Maar ik vermoed dat dat niet geografisch is maar meer met hoe modern de school is? Dat het bijvoorbeeld op reformatorische en sommige katholieke scholen met de achternaam is en op openbare scholen met de voornaam?

Ik heb op Rooms-Katholieke basis school gezeten en was het juf/meester en voornaam.

Op vmbo werd het meneer mevrouw achternaam. Kom uit Noord Holland (Noord) nabij Alkmaar.

Vulpen bij mij vroeger was het inderdaad meester + achternaam (zwaar christelijke school op de Veluwe). Mogelijk dat er inderdaad een verband is of dat het gewoon anders was in de jaren ‘80?

Bij mijn kinderen is het meester of juf + voornaam (openbare school in Drenthe).

In Zeeland (toen): meester en juf voornaam.
        In Brabant (nu): meester en juf voornaam

M’n neefjes zitten nog in Zeeland op school (Reformatorisch) en daar is het meester en juf achternaam.

Vroeger: juf/meester voornaam op basisschool en meneer/mevrouw achternaam vanaf voortgezet onderwijs

Nu: hetzelfde als hierboven.
        Als ik de mentor van mijn dochter meester noem, raakt ze helemaal geïrriteerd 🤣

Woon(de) in N-H

Hier zh en basisschool juf en meester vroeger met achternaam nu met voornaam. en middelbare meneer/mevrouw achternaam

hier was het en is het op de basisschool meester en middelbare school meneer.

Basisschool: juf/meester voornaam.
        Middelbare: alleen de voornaam.

Vulpen ik zat op een obs en was dus juf voornaam en meester achternaam. Al had mijn zusje toen later een andere meester en dat was wel meester voornaam (was toen een man van 25) dus ik denk dat het ook aan de leerkracht zelf lag in de jaren 80.

kinderen zitten ook op een obs/dalton

• [verwijderd]

Bij ons klopt je theorie: Brabant en meneer.
        Zowel vroeger als bij mij, als bij de kinderen nu.
        Middelbare school is Meneer Achternaam, basisschool Meneer Voornaam.
        Beide katholieke scholen.

De enige meester die wij kennen is Meester Kikker 😅

Ik zei vroeger meneer + achternaam, nu is deze zelfde leraar op dezelfde school meester + voornaam.

Vroeger waren de juffen wel met voornaam en meesters niet, nu is op die school iedereen met voornaam en lange tijd was er 1 meester, sinds kort 2 verder allemaal juffen.

Ik had vroeger juf/meester achternaam maar een juf voornaam in groep 8
        Op de middelbare wisselde het ook sommige zelfs alleen bij de voornaam in het laatste jaar, en sommige bleven meneer/mevrouw achternaam.
        Bij T op de basisschool was het juf/meester voornaam
        Nu op de middelbare is het allemaal meneer/mevrouw achternaam.

Ik ben zelf juf huggybird volgens 1 kleuter ‘allerliefstejuf huggybird🥰

Achterhoek; meneer en juf voornaam

Randstad: juf/meester voornaam
          Middelbare school: meneer/mevrouw achternaam

Brabant : vroeger bij mij en nu bij zoon: meneer voornaam en juf voornaam. Beidde christelijk onderwijs

Op de middelbare meneer / mevrouw achternaam

1986Lynn Achterhoek; meneer en juf voornaam

Ik ben oprecht verbaast!

Dus het is Meneer Piet en Juf Loes? Even gegoogled...

Wikipedia:

Vulpen op onze reformatorische is het juf/meester Voornaam. Zelfs de directrice 😉
            In mijn tijd was het gemengd (zelfde school). Wel juf/meester maar voornaam of achternaam verschilde.

Vulpen
              Dat is het inderdaad meer.
              Onze kinderen zitten op een behoorlijk 'streng' christelijke school

Toch6
              Haha, dat verbaast me dan weer.