Liekje81 Dan vertel ik een consequentie, is het: maakt het uit. Op zo'n toontje dan ook he.

Dat doet mijn dochter ook. Dus ik verzin nu consequenties die haar wel raken. Misschien is dat wat?

Ysabella ik snap dat dit ook veel meer het gevoel geeft dat je er iets aan kan doen en dat dit heel fijn is. Hoe lang duurt deze observatie periode nog?

Ysabella dit iets wat ze altijd al een beetje had?

Ja dit vooral. Heel eerlijk gezegd, herken ik mijzelf, maar ook mijn vader best wel in haar. Ik kan ook behoorlijk driftig zijn en heb ook wat moeite met autoriteit 🀐. Daarbij zijn we allemaal ook vreselijk eigenwijs. Het is het afgelopen jaar af en toe net een kleuter met haar gegil en geknijp. Ik denk ook dat ze op school, op sport, bij anderen etc onwijs haar best doet en thuis zich lekker laat gaan. Daarvan zijn wij dus de pineut. Ze zal dit net zoals ik heb moeten doen vroeger toch moeten leren beheersen. Ik ben nu al bang voor de puberteit πŸ™ˆ

Trees de observatie duurt nog 11 of 12 weken. Maar wij als ouders worden ook geobserveerd. Morgen toevallig. πŸ™ƒπŸ˜¬

Leuk joh dat je dan alles weer terug krijgt van je eigen dochter. Het is wel fijn dat je het herkend dan weet je ook beter waar het vandaan komt. Brutaal zijn is natuurlijk niet handig/niet oké, maar als je weet waar het gedrag vandaan komt (en dan bedoel ik niet de gene.😜) kan je er ook beter op anticiperen, al is dat bij pubers iets lastiger dan bij peuters/kleuters haha.
      Ik merk bij mijn eigen kinderen ook duidelijk verschil, de oudste gaat heel goed op regels en houd zich daar aan en de jongste heeft gewoon grof gezegd schijt.
      Je kan jezelf wel een schouderklopje geven dat ze zich veilig genoeg voelt bij jullie. (Daar houd ik mij altijd aan vast.) de juf van N zei nog β€˜hij zou noooooit een ander pijn doen’ nee dat doet hij thuis wel. πŸ˜‚

• Trees hebben hierop gereageerd.
      • Trees vindt dit leuk

Trees helpt dat? Als ik dit doe dan ben ik een soort vastlopende lp en hoor ik mijzelf dit continue herhalen. Puberdochter loopt ook vast in de zin β€˜oh ja oeps vergeten’.

Daar zitten natuurlijk consequenties aan vast πŸ˜‰

We hadden bijvoorbeeld afgesproken dat ze dit weekend haar kast zou opruimen (te klein en nooit meer aan uit de kast). Vandaag zou nieuwe kleding bezorgd worden en die mocht ze pas bekijken als haar kast opgeruimd was. Uit school vandaag ging ze dus 'spontaan' haar kast opruimen (dit weekend 'vergeten').

Als er geen consequenties aan vast zitten... ben ik idd ook due LP die constant vast loopt #dodelijkvermoeiend

Ysabella succes met de observaties vandaag!

Doordat ik het herken bij mij zelf kan ik er ook beter mee omgaan. Mijn man vindt het veel moeilijker en wil altijd vrede in huis. Ik weet van mijzelf dat als ik boos ben, dat je mij gewoon in mijn app moet laten gaar koken. Idem bij dochter en dat geeft ze ook duidelijk aan.

Maar kunnen we hier vaker klagen over brutale kinderen? De mijne luistert sindsdien erg goed. Gisteren hadden we een stervende zwaan actie, omdat het haar beurt was om de tafel op te ruimen. Na 3 minuten gaf ik aan dat ze nu wel weer op twee benen kon gaan staan om mee te helpen en ze deed het zo waar. De ogen rolde nog wel een tijdje gevaarlijk rond, maar wisten daarna ook weer hun oorspronkelijke positie te vinden.

Deliana Als er geen consequenties aan vast zitten... ben ik idd ook due LP die constant vast loopt #dodelijkvermoeiend

Ik vond het al zo knap (en dacht al wat doe ik fout πŸ˜…), maar deze ga ik ook proberen.

Trees Haha, heel toevallig ging het gisteren hier ook goed 🀣
            O, en @Huggybird Vanochtend begon ik al met dr kleren opvouwen om in dr tas te doen naar de vso. Zegt ze: meen je dat nou serieus? Nou, ze wist niet hoe snel ze zich aan moest kleden, haha.

Mijn dochter heeft ook een heel brutale periode gehad. Ik zag met angst en beven uit naar de pubertijd dus. Ze is nu bijna 12, volop aan het puberen maar onze band is eigenlijk verbeterd. Ze is minder chagrijnig en stuurs dan 1-2 jaar geleden en kan zelf tegen mijn ouders tegenwoordig aardig beleefd zijn. (En dat is wel eens anders geweest!) Wel zet ze zich enorm af tegen haar vader. Ik kan haar alleen inhoudelijk wat ze over hem zegt geen ongelijk geven. Dus of dat nou echt afzetten is of gewoon de leeftijd dat je anders naar je ouders gaat kijken? Ik vind het wel lastig in elk geval.

Jongste zoon is bij tijd en wijle echt hondsbrutaal en moeilijk op te voeden wat dat betreft. Zus en hij kunnen totaal niet met elkaar overweg en dan scheldt hij zijn zus flink uit. Op zich is dat vooruitgang want het liep voorheen nog wel eens uit op elkaar in de haren vliegen. Maar die enorme boosheid bij hem vind ik wel erg vervelend.

Jongste heeft vanochtend een bladzijde uit een heel leuk bibliotheekboek verstuurd en expres een volle beker melk op de grond gesmeten. Voor het eerste moest ze op de gang, maar toen rende ze naar mij naar boven. Voor het tweede moest ze het zelf oppoetsen, dat vond ze een leuk klusje.

Pffff πŸ™

iMoeder Mijn dochter heeft ook een heel brutale periode gehad. Ik zag met angst en beven uit naar de pubertijd dus. Ze is nu bijna 12, volop aan het puberen maar onze band is eigenlijk verbeterd. Ze is minder chagrijnig en stuurs dan 1-2 jaar geleden en kan zelf tegen mijn ouders tegenwoordig aardig beleefd zijn. (En dat is wel eens anders geweest!) Wel zet ze zich enorm af tegen haar vader. Ik kan haar alleen inhoudelijk wat ze over hem zegt geen ongelijk geven. Dus of dat nou echt afzetten is of gewoon de leeftijd dat je anders naar je ouders gaat kijken? Ik vind het wel lastig in elk geval.

Hier ook die grote mond tegen mijn ouders 😳 Mijn vader behandeld ze als een hond als hij haar een keer naar sport brengt omdat ik het niet red of zo (boos om mij en dat reageert ze dan af op opa). Dat ze zich zo tegen mij gedraagd vind ik prima (nou ja.... begrijpelijk), maar ze heeft zich maar mooi te gedragen richting haar opa en oma. Ik heb hier snel korte metten mee gemaakt. Bij een grote mond mocht ze het opnieuw op een normale manier zeggen of later bellen om haar excuses aan te bieden. Het gaat al 3 weken goed... πŸ™

Ze zet zich (helaas) niet af tegen haar vader; ze gooit al haar frustratie er bij mij uit 😏 Hoop dat dat ooit nog gaat komen (zinloos, maar dat ter zijde). Ze gaan op deze leeftijd idd wel duidelijk karaktertrekken plaatsen.

Hopsatee Dat doet mijn moeder de laatste tijd ook. Ik vind het irritant. Dan komt ze binnen in de ochtend met snoep. Ik zeg de kinderen dat ze dat moeten bewaren tot de middag. Mijn moeder: "Nou wat flauw zeg, ze mogen toch wel een snoepje, je hoeft niet altijd zo streng te zijn hoor met die regels." Iedere zaterdag ochtend weer.

Dat deed ze vroeger niet.

Volgens mij ben ik wel blij dat mijn ouders streng zijn πŸ˜…
                Scheelt denk wel dat D maar 7 jaar scheelt met mijn jongste zusje dus mijn ouders zaten nog in het opvoeden. En D had (/heeft) gewoon echt wel regels nodig

Hopsatee oh wat irritant ook! Dat opstoken zou ik ook niet goed tegen kunnen.

Dochter is gewoon echt uit zichzelf brutaal... van die belachelijke puber acties

• mijn moeder komt een bakkie doen en dochter komt binnen. 'Wat doet oma hier!' Als ze maar weg is voor xnaam vriendinx komt!
                • mijn vader vraagt of ze haar toets al kent: 'waar bemoei jij je mee!'
                • mijn vader brengt haar naar sport met de auto en ze negeert hem de hele weg
                • oma verteld iets: tssss ik heb wel iets beters te doen als naar die saaie verhalen luisteren
                  (Ik: nou dan ga je toch naar je kamer? Dochter: nee want dit is Γ³Γ³k mijn huis! Zucht....)

Deliana OH ja dat is inderdaad brutaal puber gedrag! Dat zie ik helaas de middelste ook nog wel doen tegen die tijd maar daar zou ik inderdaad heel streng op zijn!

Liekje81 ze hebben op maandagmiddag veeeel te veel schermtijd in elk geval πŸ˜† Maar goed, voor nu nemen we dat verder voor lief hoor. Nu kunnen (en willen) mijn ouders dit nog en dat is ook waardevol en bijzonder!

Deliana oei oei oei. Ben blij dat dafne alleen tegen mij/vriend brutaal is. 😬