Lastig! Bij ons is het de middelste die vaak ontploft om niets. Keihard begint te roepen als ik iets normaals vraag. Wij zijn ook de stomste ouders. Etc. Ik schenk er niet veel aandacht aan. Als ze genegeerd wordt is dat straf genoeg. Achteraf zeg ik wel altijd dat we zo niet met elkaar omgaan. Ze is vaak ook heel verdrietig erom.
Brutaal gedrag
- Bijgewerkt
Hier is de jongste vaak erg brutaal. Ik geef vaak keuzes. Of je helpt nu mee op ruimen of je mag een dag niet op een apparaat. Jij mag kiezen? Dan wordt ze vaak woest, maar kiest ze meestal wel eieren voor haar geld. Zo niet jammer voor haar, maar dan volgen er wel consequenties. Als ze zegt dat ik stom etc ben, geef ik duidelijk op het moment zelf aan dat ik dit niet wil horen en dan pas negeer ik haar. Als ze toch maar blijft doorgaan, krijgt ze straf. Vaak geef ik ook nog kort aan wat ik wel. Bijv. als je wilt dat ik naar je luister, praat je rustig en zachtjes tegen mij.
Soms is humor de oplossing, maar dat kan het ook nog weleens erger maken.
Louelle81 dat is hier ook het meest effectief. Ik heb ook weleens wat weggegooid. Ze wilde het niet opruimen en toen heb ik aangegeven dat ze kon kiezen tussen zelf opruimen en anders gooi ik het weg. Nooit verwacht dat ze voor het laatste koos, maar toen moest ik het natuurlijk ook echt doen . Heeft wel heel veel indruk op haar gemaakt en sindsdien veel minder gezeur over het opruimen.
Zo ook dr vieze was opruimen. Dat gooit ze dan ergens neer. Misschien gewoon niet meer wassen wat niet in de mand ligt. Wil je je lievelingsjurk aan? Tja die ligt niet in de wasmand he.
Hopsatee Dus in ons geval.. werkt alleen wat niet in de boekjes staat
Hier ook niet hoor. Ik vind persoonlijk ook niks mis met consequenties/ straffen. Mijn jongste is zelfs veel beter in het negeren van mij dan andersom als ze boos is . Het boeit er gewoon niet zoveel, zolang we maar niet aan haar tablet of aan de tv komen.
Ha, hier nog een stomme moeder... Het is hier vooral jongste die echt héél stout is. Sowieso en de laatste tijd nog een beetje extra. Elke maaltijd zit ze met bestek en eten te gooien en ze luistert gewoon voor geen meter. Ik dreig wat af maar dat helpt helemaal niks. Pas als er een consequentie is (geen verhaaltje bij gaan slapen bijvoorbeeld) raakt ze vreselijk overstuur en dan vind ik het weer zielig omdat ze pas net 3 is en het volgens mij dan helemaal niet overziet. Pfff.
Liekje81 dat doe ik tegenwoordig met gymkleren. Niet in de was? Trek je het gewoon nog een keer aan en nog een keer etc. Dat vindt ze echt niet leuk.
Huiswerk niet willen doen? Prima jouw keuze, ik mail juf wel even dat je niet wil leren. Nou dat is ook niet de bedoeling.
Maar inderdaad dat toontje. Alles is ‘boejuh’ met van die ophalende schouders en zo het interesseert mij geen kont wat jij ervan vindt gezicht
Ben wel blij dat het niet alleen aan mij ligt... 1