Ysabella ik snap dat die situatie jullie persoonlijk raakt hoor, en dat het dat anders maakt. Dat wil ik echt niet bagatelliseren 😘
Wanneer het gaat over berichten zoals die hier gisterenavond geplaatst werden, over vluchten, voorbereiden, waarheen.. daar hou ik me echt totaal niet mee bezig. Ik ben altijd alleen met de kinderen, hoe moeten we vluchten? Op de fiets naar België? 🤔
En dan denk ik wel terug aan hoe het 2 jaar geleden was toen covid begon, de hele flat in paniek omdat er een bewoner corona had (en uiteindelijk is overleden), mensen durfden de lift niet meer te gebruiken uit angst voor besmettingen, hamsteren, heel de dag nieuws uit Italië.. Op dat moment was een globale pandemie het ergste wat veel mensen hier in het westen hadden meegemaakt.
Ik doel dus eigenlijk meer daarop, absoluut geen vergelijking tussen covid of oorlog, maar de menselijke reactie op crisis en controleverlies, het psychologische aspect. Met als eerste reactie hamsteren.
Hoeveel angst we hebben ervaren, en dat uiteindelijk is gaan afzwakken omdat die angst van het begin niet vol te houden is. Uiteindelijk vind iedereen een manier om er mee om te gaan, komt er berusting in het feit dat iedereen een keer corona zou krijgen, en je van te voren niet weet hoe het gaat uitpakken.
Ik ga dus zeker niet ontkennen dat het heel erg is en ook zeker gevolgen voor ons kan gaan hebben, en zeker, voor sommigen meer dan anderen.. maar het is een beetje een.. men lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. We weten niet hoe het gaat lopen, en we kunnen er ook niet veel tegen doen, snap je? Ik kan nu wel als een gek gaan hamsteren, maar ik zie dat meer als een manier om maar controle proberen te krijgen over een situatie waar we gewoon totaal geen controle over hebben. We zijn allemaal machteloos, en ik bedoel alleen te zeggen dat ik door de machteloosheid van de coronacrisis wat meer heb geleerd om me daarin te berusten.
Ik bedoel het zeker niet om het te bagatelliseren, alleen dat ik persoonlijk door de coronacrisis wat meer heb geleerd om te accepteren dat we niet overal controle over hebben.