Lovely83 Curaçao is ook meer voor snorkelen voor beginners. Duiken is daar alleen leuk bij klein Curaçao.

Overigens is duiken aan de Costa Brava in Spanje verrassend mooi! Is wat donkerder, maar vond het heel bijzonder!

Ansji ja daar heb ik ook naar zitten kijken, gaan we in de voorjaarsvakantie ook heen, maar is toch best wel stukje duurder.

• Ansji hebben hierop gereageerd.

Noordeling Klopt, + dat de boodschappen ook vreselijk duur zijn daar.

Ik ga eind juni en wij nemen alle boodschappen mee zodat we zo min mogelijk daar hoeven te halen. Moet ik er wel bij zeggen dat het ook een praktische overweging is omdat wij in een berghut verblijven en eerst een stuk bergaf moeten lopen voor we bij de auto zijn. Daarom liever alles in 1x naar boven sjouwen. 😆

Ansji ja en in de zomer zitten we ook graag op een terrasje dat gaat gewoon hard qua kosten.
      Maar k houd het nog wel in m'n achterhoofd.

Onze vakantie is geboekt. Er waren nog maar 4 plekken vrij dus net op tijd! We hebben uiteindelijk ook nog met 2 dagen onze vakantie verschoven, zodat we een ruimere en een hele rustige plek hebben met vrij uitzicht over de velden ☺️.

Vanaf welke leeftijd vinden jullie een bezoek aan Auschwitz’ geschikt? We hebben het plan om tijdens onze vakantie in Tsjechië een paar dagen krakow mee te pakken en vanuit daar een bezoek aan Auschwitz’ te brengen. Onze jongste wordt die vakantie 10 jaar. Ik ben er zelf 20 jaar geleden al geweest en naar mijn idee kan het wel. Mijn man twijfelt echter.

Trees ik vind 10 jaar toch wel jong voor zoiets.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Trees Dat kan wel vind ik. Hier afgelopen zomer naar Westerbork geweest en dat ging echt prima. Waren nog zelfs veel jongere kinderen.
          Onze kinderen gaan al van jongs af aan mee naar allerlei musea over de tweede wereldoorlog en allerlei andere serieuze zaken. Met de juiste uitleg gaat dit prima.

Bloem Westerbork zijn we al wel meerdere keren geweest. Ook al toen de kinderen klein waren en ze gaan er hier ook met school heen (wij wonen daar in de buurt). Daar hebben ze geen problemen mee, maar is ook niet te vergelijken met Auschwitz.

sjorsje we stelden het net voor, maar de oudste begon te huilen en wil er absoluut niet heen. Ze wordt 12 jaar en ik denk inderdaad toch te jong. Ik moet zeggen dat ik er ook zelf best wel naar van was na mijn bezoek toentertijd.

Later als ze ouder zijn. Het is onze geschiedenis en dat mag zeker niet vergeten worden. Alleen het is niet de bedoeling om ze nachtmerries te bezorgen.

Trees ik was 16 en ik vond het wel erg heftig. We waren op uitwisseling maar de hele bus met 16 jarige waren daarna stil en ik heb echt lang zitten malen erover. Die bergen met brillen en schoenen (en 1 paar rode schoenen) de vloer in de martel kamer die nu nog doordrenkt is van bloed. De muur waar ze tegen werden gezet. De gaskamer. De foto’s van de slachtoffers van mengele…En dan ook Birkenau met de vreselijke barakken. Er liepen ook nog eens Auschwitz survivors die enorm emotioneel waren (die zul je nu niet meer treffen) En dat allemaal terwijl het daar verder mega stil en groen is met fluitende vogeltjes terwijl er precies op
            Die plek zoveel gruwelijks gebeurd is. Ik en mijn vriendinnen hebben het er soms nog over hoeveel indruk het heeft gemaakt.

Ik zou er graag nog eens naar terug gaan overigens. Ik was tenslotte 16 en ik zou het nu met mijn volwassen ogen willen bekijken.

Ik vind Westerbork niet te vergelijken. Ik ben naar Westerbork geweest en ook oorlog en verzetsmusea en alles (interesse in tweede Wereldoorlog) ook allemaal op jonge leeftijd maar Auschwitz en Birkenau was echt wel veel heftiger qua indrukken.

Ik denk dat het ligt aan je kinderen en als je er goed over kan praten daarna kan het denk ik wel. Mijn middelste zou ik meenemen als hij 10 was. Mijn oudste niet (die neemt de hele wereld op zijn schouders)

Wel toevallig trouwens. Ik moest vandaag een foto hebben van toen ik 16 was en vond dus precies de foto’s van de uitwisseling en Auschwitz.

Hopsatee Mijn oudste niet (die neemt de hele wereld op zijn schouders)

Mijn oudste ook en ze is erg gevoelig. De beelden die je daar ziet zijn gewoon erg heftig en je moet je hier wel enigszins tegen kunnen wapenen. Gezien haar reactie gisteren ga ik haar absoluut niet dwingen.

Hopsatee De muur waar ze tegen werden gezet.

Ik weet dat ik hier letterlijk kotsmisselijk werd. Ik kwam net uit de barak van mengele gelopen met de meest afschuwelijke beelden en verhalen en dan sta je daar plotseling voor die muur met kogelgaten. Ik ben helemaal niet spiritueel aangelegd, maar die plek voelde alsof er een zware duistere deken overheen gelegd was. Alsof alle angst en pijn zich daar blijvend verzameld hadden.

Trees Ik weet dat ik hier letterlijk kotsmisselijk werd. Ik kwam net uit de barak van mengele gelopen met de meest afschuwelijke beelden en verhalen en dan sta je daar plotseling voor die muur met kogelgaten. Ik ben helemaal niet spiritueel aangelegd, maar die plek voelde alsof er een zware duistere deken overheen gelegd was. Alsof alle angst en pijn zich daar blijvend verzameld hadden.

Wat omschrijf je dat goed. Want ik (en ik was met twee vriendinnen die nu nog vriendin zijn en waar ik het er nog wel eens mee over heb) ervaarden dat ook echt zo. Ook hoe naar ik het vond dat ik daar stond en naar de poort keek en om me heen en alles zo vredig en groen was en er fluitende vogels waren. Maar er hangt toch een soort van duistere deken over de plek.

Trees ik zou het zelf ook niet doen. Ik ben daar op mijn 16e geweest (schoolreis) en vond het toen al heftig.

Kan het gevoel van toen nog terughalen. De hele klas in de gaskamers en de deuren gingen dicht.... En de muur met kogelgaten, met daarvoor plekken gemarkeerd waar men moest staan. Er kwam toen een zwerm zwarte raven over. Heel luguber.

Geen leuk/leerzaam uitje om even op vakantie naar toe te gaan 😊

Heel eerlijk zouik nu ook nosy naar Polen gaan met al die stomme nieuwe wetten.

19 dagen later

Ik ga er toch nog maar vanuit dat in de zomer niet heel Europa in oorlog is met Rusland... en wil even aan iets leuks denken dus... vakantieplannen!

Wie is er ooit in Normandië op vakantie geweest en heeft tips? We hebben geen eigen tent of caravan, dus zoeken een huisje of stacaravan.

Jessie80 Wij hebben met de tent hier gestaan, maar ze hebben ook stacaravans
                  https://www.camping-lagallouette.fr/nl/
                  Ik vond het er ontzettend fijn omdat het echt aan het plaatsje vastligt en je daardoor heel veel te voet kunt, zelfs de supermarche was te lopen, niet zoals thuis, maar wel te doen. Ook wel eens een ochtend heel vroeg op met dochter en lekker met haar door de haven gelopen en broodjes gehaald.
                  Sowieso is Normandië ontzettend rijk aan geschiedenis met D-day musea en dergelijke en ik vond het prettig dat er relatief veel Engels werd gesproken of dat men rekening hield met slecht Frans.

Femkes en smax ziet er allebei leuk uit. Flink verschil in prijs, maar ook verschil in binnenbad ja of nee... even denken hoe belangrijk we dat vinden. Als je het weer toch eens kon voorspellen...

Femkes aah hier in de buurt heb je Barfleur, heel mooi dorpje. Mijn moeder en ik kwamen vroeger altijd in Frankrijk (moeder is Frans) en in Barfleur heb ik toen de lekkerste crepes en zij mosselen ooit gegeten. Tot dan toe iig 🤪

Mooie herinneringen aan.
                    Mijn oom woonde destijds in te buurt van La Hague en we zijn toen ook een dag met de boot naar Jersey gevaren. Van een koud normandië naar een zeer warme jersey dat was een rare gewaarwording!

Tot zover mijn herinneringen 😉🙃