Trees ik was 16 en ik vond het wel erg heftig. We waren op uitwisseling maar de hele bus met 16 jarige waren daarna stil en ik heb echt lang zitten malen erover. Die bergen met brillen en schoenen (en 1 paar rode schoenen) de vloer in de martel kamer die nu nog doordrenkt is van bloed. De muur waar ze tegen werden gezet. De gaskamer. De foto’s van de slachtoffers van mengele…En dan ook Birkenau met de vreselijke barakken. Er liepen ook nog eens Auschwitz survivors die enorm emotioneel waren (die zul je nu niet meer treffen) En dat allemaal terwijl het daar verder mega stil en groen is met fluitende vogeltjes terwijl er precies op
Die plek zoveel gruwelijks gebeurd is. Ik en mijn vriendinnen hebben het er soms nog over hoeveel indruk het heeft gemaakt.
Ik zou er graag nog eens naar terug gaan overigens. Ik was tenslotte 16 en ik zou het nu met mijn volwassen ogen willen bekijken.
Ik vind Westerbork niet te vergelijken. Ik ben naar Westerbork geweest en ook oorlog en verzetsmusea en alles (interesse in tweede Wereldoorlog) ook allemaal op jonge leeftijd maar Auschwitz en Birkenau was echt wel veel heftiger qua indrukken.
Ik denk dat het ligt aan je kinderen en als je er goed over kan praten daarna kan het denk ik wel. Mijn middelste zou ik meenemen als hij 10 was. Mijn oudste niet (die neemt de hele wereld op zijn schouders)