Trees dat wat jij motorisch hebt had/heeft mijn denk ik op gebied van spraak. En dat van die hersen klopt letterlijk! Ik heb de scan gezien die ze van mijn vaders hersenen hebben gemaakt toe hij voor de tweede keer was geweest. Op de eerste zagen we een zwarte vlek waar het infarct zat, op de tweede zag je dat er verandering was in de omgeving van het infarct, de aangedane functies waren zichtbaar deels overgenomen. Dat was echt vet om te zien! De mensen dichtbij hebben meestal wel begrip en zien ook dat je anders bent dan voorheen, de mensen verderaf (of mensen die niet met verandering om kunnen gaan) zien het liefst dat iemand snel weer zichzelf is. Dat is volgens mij meet ter geruststelling van hen zelf…. Daar kan je niets mee…. En daar heb je doorgaans alleen maar last van omdat het wat met jou doet…
Als tip heb ik dat er misschien wel voorlichting filmpjes bestaan met uitleg wat een hersen infarct met iemand doet. Dat klinkt misschien wat lullig maar het scheelt jou uitleggen en maakt het misschien wel duidelijk…
Ik zie op de site van de Hartstichting wel het een en ander staan.