Hier eczeem en psoriasis. Heb er hormoonzalf voor en lichttherapie. Dat laatste is alleen veel te intensief dus doe ik alleen wanneer het in mijn gezicht zit.
Ik heb een heel streng dieet voor eczeem (gedeelte wordt veroorzaakt door voedselallergie) en ik heb van die knie/elleboog stukken en handschoenen voor de nacht.
Psoroasis treed eigenlijk vooral in de winter op, en meestal gelijktijdig met eczeem. Ik heb het momenteel op mijn handen, onderarmen, voeten en bovenbenen. Dat valt gelukkig mee, al vind ik de jeuk aan mijn bovenbenen en handen echt verschrikkelijk.
Heb het vroeger heel veel in mijn gezicht gehad, vooral in de pubertijd, schaamde me echt diep.
Ik heb het al vanaf mijn geboorte. In ieder geval de eczeem. Psoriasis weet ik niet precies, denk rond de pubertijd dat daar voor het eerst over werd gesproken.
En ja, hoe mee omgaan, op dit moment wordt ik soms gek van de jeuk, en echt gek. In die periodes draag ik alleen katoen.. en daar baal ik wel eens van want ja, heb liever een spijkerbroek aan maar dat gaat gewoon niet. Ik draag regelmatig, ook overdag katoenenhandschoenen, dat heb ik wel geaccepteerd haha, is nu ook wel prima.
Ik heb er zowel in de zomer als de winter veel last van (bij wartme (25+) en bij kou (lager dan 5 graden). De herfst en lente zijn een stuk beter. En ik heb er veel last van met water, dus na douchen/bad/handenwassen.
Stress en drukte wordt het hier meteen erger van, beidde, en ik heb meestal op mijn bovenbenen 2 of 3 grote plekken en op mijn voeten/handen en onderarmen heel veel kleine plekken. Maar om eerlijk te zijn weet ik niet altijd welke plek precies wat is. Op mijn handen herken ik het wel goed, de psoriasis zijn dan kleine ronde plekken op mijn polsen en vingertoppen vooral, eczeem zijn echt blaartjes aan de binnenkant van mijn hand en vingers.