Mijn kinderen willen altijd graag zelf kiezen wat ze aantrekken. Ik laat ze hier best wel vrij in, maar geef vaak wel de tip iets warms aan te doen of juist iets zomerachtigs.
Voor zoon prima, want hij trekt gewoon een spijkerbroek met shirt aan. Staat altijd.
Maar dochter(6) heeft allemaal jurkjes, rokjes, leggings, etc.
Nu had ze vanmorgen onderstaand jurkje aan, met een roodachtige legging en omdat het best fris is nog een shirt met lange mouwen eronder, kleur oranje achtig.
Geen gezicht vind ik, maar zij vond het heel mooi en was er heel blij mee. Wat doen jullie in zo'n geval? Ergens vind ik dat ze ook mag aantrekken wat ze zelf wil. Zelf ga ik ook niet met de mode mee.

Uiteindelijk heeft ze toch een ander zomerjurkje erbij aangetrokken. Iets met roze en bloemen. Dat leek me er toch iets beter bij staan.

Ik vind dat daar geen goed of fout in zit hoe je dat aanpakt. Hier zou het een no go zijn. Hier hebben ze ook een erg duidelijke eigen mening, maar het moet van mij wel bij elkaar passen πŸ™‚

Als het echt geen gezicht is kan het uit, zelfs bij puber nog. Zij vroeg gister toevallig of de combi die ze aan had leuk stond, uhm nee. Nu is het bij kleine meid wel makkelijk omdat zij eigenlijk alleen broeken draagt, maar soms past de kleuren combi niet helemaal mooi, vooral bij haar camouflage broek. Ze pakt altijd zelf haar kleren uit de kast en zo heel af en toe zeg ik dat het niet erg matcht, maar ik laat haar gewoon aantrekken wat ze zelf gekozen heeft want zij vindt het wel mooi. Ook omdat het met haar kleding best moeilijk wordt om er een echt lelijke combi van te maken.

Ze mogen bij mij geen verkleedkleren aan, maar verder vind ik het wel prima. Ik geef wel advies en zeg het ook wel als ik iets niet zo mooi vind, maar verder is het niet snel een probleem.
      Mijn man maakt bij mini ook nog wel eens keuzes waar ik niet zo blij mee ben en ik ga gewoon niet alles zelf doen.

[verwijderd]
        Haha, bij een speciale gelegenheid moeten ze van mij ook echt wel iets aan wat bij elkaar past.

Ik merkte dat ik het vanmorgen echt lastig vond. Ik wil graag dat ze er leuk bij loopt, maar ik vind het ook wel stoer dat ze zich niet zomaar iets aantrekt van wat anderen ervan vinden.

Mamabeertje ik laat ze bijna volledig vrij. Ik geef een tip of advies en kleren moeten schoon zijn.

Dit is bij ons een van de battles die ik gewoon niet aanga. Ik zorg voor leuke kleren i.o.v. met hem , wat hij daarin combineert zoekt hij zelf maar uit. Als hij in een korte broek in de regen naar school wilt, dikke prima. Ik stop hooguit een lange broek in z'n tas.

Voor de jongste idem.

En heel eerlijk, ik denk heel vaak het kan niet en best wel vaak krijg ik, oh wat een leuke combi, lekker gedurfd maar staat super. Dus blijkbaar heb ik er ook geen oog voor πŸ˜‚πŸ˜‚.

Mamabeertje hier hebben ze altijd zelf mogen kiezen zolang de kleding bij het weer past en schoon is. Ik vind het raar om van een jong kind te verwachten dat ze er altijd goed gekleed uitzien, zolang ze er maar in kunnen spelen en het zelf mooi vinden vind ik het best.

De oudste en middelste kiezen zelf. De oudste wil vaak dat ik meedenk, ze heeft er geen zin in om over na te denken en het moet gewoon lekker zitten. Ze draagt veel (spijker)broeken, shirts en vesten. De kleuren kunnen allemaal wel bij elkaar, daar heeft ze wel oog voor.
          De middelste krijg ik niets aangetrokken, die beslist zelf. Ik heb vorig jaar een aantal broeken met wijde pijpen gekocht (zowel losse als strakke) en daar woont ze in. Met een t-shirt of overhemd erin gestopt en daarover dan een trui of een vest. Rokken en jurken draagt ze ook, maar ze heeft een hekel aan maillots en leggings. Dus met dit weer mag dat dan met kniekousen. Echt hoor, ze is veel hipper dan ik 🀣

Bij de jongste let ik wel op combinaties, ik vind het zelf ook leuk als ze er leuk bijlopen. Maar zij vindt alles prima, makkelijk dus.

Ik bepaal welke kleren ze dragen, soms laat ik haar wel kiezen welke broek of trui ze aan wil maar dan kies ik het andere kledingstuk erbij. Maar dat is eigenlijk meer omdat ik het praktisch vind om alvast haar kleren klaar te leggen dan dat ik vind dat zij het niet goed kan kiezen. Ze kan niet bij de plank met haar kleren, en ik vind het ook wel handig als ze niet elke dag volledig schone kleren uitkiest terwijl er nog een stapel is met kleren die ze al eerder aan gehad heeft en die nog prima kunnen. Gaat tot nu toe prima πŸ™‚

Op basis van jouw beschrijving zie ik trouwens niet wat er mis is met die combinatie die ze wilde @Mamabeertje. Rood op oranje zou ik niet gauw doen, maar nu zit nog die jurk ertussen met een neutrale kleur, dus ik zie het probleem niet zo?

Vulpen Op basis van jouw beschrijving zie ik trouwens niet wat er mis is met die combinatie die ze wilde @Mamabeertje. Rood op oranje zou ik niet gauw doen, maar nu zit nog die jurk ertussen met een neutrale kleur, dus ik zie het probleem niet zo?

Nouja, misschien ligt dat gewoon aan mij, dat kan ook πŸ™ƒ Het is ook niet dat ik echt verstand van heb hoor.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Vulpen
              Ik zag deze zomer heel veel jongeren met sokken aan en badslippers... kleine meid trok ook wel eens sokken in de sandalen aan, maar dan koos ze voor de sandalen omdat ze die als eerste te pakken hadπŸ˜…. Ik vind beide geen gezichtπŸ™ˆ

Cactusje Ah zie, hartstikke hip. Hier lopen ze het liefst op sandalen, maar soms is dat net te koud, vooral zo in de ochtend, dus dan doen ze er wel sokken bij aan. Wel zo praktisch πŸ™‚

Zuremat Dit. Alleen hebben ze bij mij dus geen mening dus dat is makkelijk. Maar ik ben zelf dus wel van mode en alles mooi bij elkaar passend. Dus setje uitzoeken prima maar het moet wel bij elkaar horen of passen.

Maar ja, dat is zo persoonlijk toch?

Maar mijn man is bijv kleurenblind en daar zeg ik ook nog tegen dat iets echt niet kan 😬 die kan hele rare kleurencombinaties aan doen. Maar die besluit dan zelf wat hij er mee doet (meestal omkleden hahaha)

Ik kies de kleding van de jongens, dat vinden ze overigens ook prima. Mochten ze wel zelf willen kiezen, dan zal ik wel sturend zijn, want ik zie ze er graag netjes uitzien en vindt dus ook bepaalde (kleuren)combinaties niet kunnen.
                Ik zou er overigens bij andere kinderen nooit iets van denken of van vinden.

Ik heb het bij dochter opgegeven vanaf de leeftijd van 3 jaar. Het is me de strijd niet meer waard. Ze loopt 9 van de 10 keer in de te klein geworden afgedragen kleding van haar broer.
                Zoon laat zich tegenwoordig wel een beetje sturen.

Op die leeftijd (6) stuurde ik door ervoor te zorgen dat kleding in de kast redelijk met elkaar matchte en ze zo zelf konden kiezen.

Zomerjurkjes zijn voor de zomer, dus die verdwenen gewoon uit de kast als het te koud werd.

Zoon (10) loopt het liefst het hele jaar in een korte broek met t-shirt rond, die stuur ik nog wat qua temperatuur buiten. Dochter (12) bepaalt zelf wat ze aan trekt, oude te kleine kledingstukken 'verdwijnen' wel spontaan uit haar kast πŸ˜‰

Deliana oude te kleine kledingstukken 'verdwijnen' wel spontaan uit haar kast πŸ˜‰

Dit probeer ik ook maar dan is ze verontwaardigd als jongste ineens in die kleren rondloopt 🀣